Škoda 2024

Dalších 11 lokomotiv TRAXX3 MS pro ČD Cargo


publikováno 21. 08. 2024 10:34


Dne 20. 8. 2024 objednalo ČD Cargo dalších 11 lokomotiv typu TRAXX3 MS. Jedná se o využití poslední opce z úvodního kontraktu na tyto lokomotivy. Jak jsme popsali v ŽM 8/23 (str. 10) na základě informací od ČD Cargo, vývoj postupných zakázek a opcí byl následující.

V srpnu 2018 bylo objednáno prvních deset lokomotiv, 388.001 - 010, s opcí na až 40 dalších. Poté byla samostatně dodána lokomotiva 388.011, objednaná počátkem roku 2021 a zařazená do provozu počátkem roku 2022 (viz ŽM 4/22, str. 41), jež byla kompenzací výrobce za opoždění dodávek první série.

Ze 40 opčních strojů bylo 16 lokomotiv přiobjednáno v polovině roku 2022 (s výrobou rozdělenou na dvě série, dosud byly dodány pouze 388.012 - 016), kolem poloviny roku 2023 bylo přiobjednáno dalších 12 lokomotiv (pro dceřiné společnosti v Polsku a na Slovensku) a nyní tedy posledních 11 exemplářů. Lokomotiva 388.011 je rovněž součástí rámcového kontraktu, takže tento byl naplněn v celém počtu 50 kusů.

Mezitím bylo v dubnu 2021 jinou smlouvou objednáno 10 TRAXXů, určených pro provoz pod rakouskou pobočkou CD Cargo Niederlassung Wien. Půjde o stroje 388.017 - 026 s (nynějším) předpokladem nasazení do provozu v roce 2025. Ve výsledku tedy ČD Cargo bude mít k dispozici celkem 60 lokomotiv typu TRAXX3 MS.

Minimálně po stroj 388.026 budou tyto TRAXXy vybaveny mobilní částí ETCS typu EbiCab, další pak již produktem Atlas. Právě průtahy se schvalováním systému EbiCab při provozu pod dohledem ETCS jsou důvodem pro to, že tento typ lokomotiv stále není schválen k provozu na hlavních tratích v Rakousku a ani k provozu pod dohledem ETCS v ČR, což by mohl být pro uživatele těchto TRAXXů zásadní problém po zavedení výhradního provozu na českých koridorech od ledna 2025. Alstom však usilovně pracuje na tom, aby do konce letošního roku bylo schválení docíleno.

Nejbližšími dodávkami moderních interoperabilních lokomotiv pro ČD Cargo by měla být desítka Vectronů MS verze A54, z nichž první byl vystaven na veletrhu Rail Business Days. Předmětná série je již z převážné části vyrobena, ale je odstavena a čeká na schválení...

Související novinky