publikováno 15. 11. 2024 00:01
Dne 15. 11. 2024 uplynulo přesně 10 let od prvního výkonu lokomotivy Vectron v běžném provozu na české železnici, o 10 dní později pak na Slovensku. Hlavním iniciátorem jejich nasazení byla společnost RegioJet, která se začátkem platnosti JŘ 2015 spustila provoz na trase Bratislava - Košice, k čemuž již tedy nestačily lokomotivy řady 162. Reálně, s ohledem na schválení mohly použitelné vícesystémové lokomotivy pocházet už jedině z nabídky nových interoperabilních strojů (a nikoliv z množiny různých starších lokomotiv).
Takřka do poslední chvíle nebylo (na veřejnosti) jisté, jaká varianta bude zvolena, jisté náznaky sice již v předchozích měsících mířily k Vectronům, ale ještě 7. 10. 2014 Radim Jančura hovořil o využití TRAXXů. Jistotu pak přinesly zkušební jízdy s lokomotivou 193 214 ELL, které se uskutečnily dne 5. 11. 2014 na Slovensku. Dohoda mezi společnostmi RJ a ELL o nájmu byla sice uzavřena již v první polovině roku, ale následně musely zúčastněné strany počkat na dodání prvního Vectronu MS pro ELL. Rok 2014 byl totiž vůbec prvním, kdy začaly být Vectrony MS dodávány, a Siemens jinak disponoval pouze vlastními zkušebními stroji, s jinou konfigurací zabezpečovačů a využívaných k jiným zkušebním účelům.
Dne 14. 11. 2014 vydal slovenský Dopravný úrad pro tento typ povolení zkušebního provozu, mezitím již také český Drážní úřad, jehož povolení bylo vydáno dne 7. 11. a nabylo právní moci dne 11. 11. 2014. Toto se vztahovalo na stroje 193 205, 206 a 214 RJ/ELL a 193 207, 215 a 216, které měla od ELL v nájmu rakouská skupina LTE.
V pozdních večerních hodinách dne 14. 11. pak byla jako první převezena lokomotiva 193 214 z Lince do Horního Dvořiště a dále již pokračovala vlastní silou do Prahy, přes Jihlavu a Kolín, odkud dopravila z tamních dílen METRANS DYKO Rail Repair Shop dva vozy RJ z údržby. V dalších třech dnech pak dopravila vždy po jednom páru vnitrostátních vlaků RJ; prvním z nich byl dne 15. 11. 2014 IC 1007 Praha h. n. - Havířov. Podrobně jsme se tomuto dění a souvisejícím okolnostem věnovali v ŽM 10/14 (str. 14 - 15).
Dne 22. 11. se uskutečnila oficiální prezentace již polepené lokomotivy na pražském hlavním nádraží, po níž odjela na přípřeži IC 1011 do Hranic, odkud přejela Lv do Bratislavy, kde byl hned další den zahájen zácvik při Lv jízdách. Dne 25. 11. pak lokomotiva 193 214 přejela do Košic a tentýž den se odehrál první výkon s vlakem na Slovensku, na přípřeži stroje 162.114 v čele vlaku IC 1010 Košice - Praha, který dovezla do Žiliny (viz ŽM 11/14, str. 15). Dne 5. 12. 2014 převzal RJ také stroje 193 205 a 206, které tento den opět přejely z Horního Dvořiště přes Kolín do Prahy.
Nástup Vectronů na českou a slovenskou železnici znamenal významný pokrok - nejenže se tím etabloval typ interoperabilní moderní lokomotivy, jehož úspěch suverénně potvrdily další roky a četné objednávky, ale současně s tímto mohl Siemens nabídnout lokomotivy, jež na české železnici neměly (v samostatné trakci) žádné omezení provozu typické z důvodů omezujících prvků infrastruktury.
Firma Bombardier Transportation byla tehdy v tomto ohledu napřed, jelikož omezení tohoto druhu pro typ TRAXX MS2 v provozu na české železnici měla v ten moment již prakticky bezvýznamný rozsah. I typ TRAXX MS2 slaví v závěru tohoto roku ve vztahu k provozu v ČR desetileté jubileum zásadního momentu, jelikož od prosince 2014 začal METRANS nasazovat první z nakonec celkem 40 TRAXXů, které si dosud pořídil.