publikováno 05. 08. 2025 16:53
Právě v těchto dnech uplynulo plných dvacet let od zahájení prvních přeprav s využitím technologie Innofreight na české železnici. Jak jsme popsali v ŽM 9/05 (str. 6), jednalo se o přepravy dřevní štěpky v kontejnerech WoodTainer XXL ze dvou závodů skupiny Stora Enso do papíren Mondi Packaging Paper Štětí. První nakládka se uskutečnila dne 26.7. 2005 ve Ždírci nad Doubravou a odpoledne téhož dne vlak vyjel do Hněvic. Dne 28. 7. pak vyjela první souprava z Plané u Mariánských Lázní, čímž byly zahájeny pravidelné přepravy, ze Ždírce nad Doubravou pak začaly vlaky jezdit pravidelně dne 9. 8. 2005.
Dopravcem vlaků byly a dodnes jsou ČD, resp. tedy ČD Cargo. Komplexní řešení navrhla obchodní a logistická společnost Wood & Paper, která je společným podnikem významných přepravců a zpracovatelů dřeva, a to včetně skupiny Mondi.
Od tehdejších začátků s nasazením 48 WoodTainerů na soupravě 16 standardních 60stopých kontejnerových vozů narostlo využití techniky Innofreight v regionu ČR - Slovensko - Polsko do současnosti na cca 2 000 článkových InnoWaggonů a 10 000 nástaveb různého druhu; převážně jde o přepravy přinejmenším začínající nebo končící v ČR (k objemově výraznějším výjimkám patří přepravy biomasy v Polsku). Kontejnery a nástavby Innofreight nalézají využití pro přepravy širokého portfolia zboží - dřevní štěpky, resp. biomasy, vlákniny a kulatiny, uhlí, produktů hutního průmyslu, vápence, energosádrovce, cukrové řepy, odpadů, ...
Česká premiéra navíc byla do jisté míry premiérou úplnou, neboť zcela první projekt na domácí rakouské půdě byl zkušebně spuštěn do provozu s 28 upravenými ISO kontejnery v dubnu 2004, pro papírnu skupiny Sappi v Gratkornu, první pravidelné nasazení sériových WoodTainerů pak bylo v Rakousku spuštěno až v prosinci 2005, v trase Fügen - Hallein.
Do zcela jiných rozměrů se rozvinula i činnost samotné skupiny Innofreight, což navíc nabírá dalších úrovní právě v současnosti, jak jsme uvedli v nedávných aktualitách.