publikováno 13. 11. 2025 16:43
Jak jsme uvedli v polovině června 2025, společnost Stadler Rail začala projednávat možnost zajíždění lokomotiv EURODUAL do vybraných českých pohraničních stanic přes přechody z Německa. Předmětem žádosti bylo 78 lokomotiv základní varianty 15/25 kV z parku společnosti European Loc Pool (ELP) ve verzi k provozu v Německu a Rakousku, a to 159 201 - 248 a 251 - 280.
Podle aktuální informace ELP už by tato žádost měla být vyřízena a nyní tedy tuto možnost mohou v případě zájmu nájemci uvedených lokomotiv využít. Zatím se tak zřejmě nestalo, nicméně během nedávné odklonové vozby přes Schirnding - Cheb zavítala do Chebu opakovaně lokomotiva 159 888 německého dopravce Raildox, sloužící ve vozbě vlaků předaných/převzatých od dopravců ČD Cargo a IDS CARGO.
Jde tedy pouze o zajíždění do tří příhraničních stanic, nicméně rovněž toto je v provozu těchto výkonných duálních lokomotiv zajímavým historickým momentem - i s ohledem na fakt, že ani projednání tohoto provozního rozšíření není jednoduchou záležitostí. S plošným schválením této varianty v ČR se každopádně nepočítá z důvodů finanční a administrativní náročnosti, když jde navíc o lokomotivy k provozu pouze na soustavách 15 a 25 kV. Z typové řady EURODUAL by na české železnici v budoucnu měla být k dispozici čtyřsystémová varianta EURO9000.