ČD Cargo 2025
Škoda 2025

Lokomotivy TRAXX Hauler pro UZ


publikováno 17. 11. 2025 19:51


Dne 17. 11. 2025 podepsali prezidenti Ukrajiny Volodymyr Zelenskyj a Francie Emmanuel Macron smlouvu o nákupu stovky bojových letounů typu Rafale. Stalo se tak na letecké základně Villacoublay jihozápadně od Paříže. Pod dohodu, která zahrnuje také dodávky bezpilotních prostředků, dronů a dalších armádních systémů, se „schovala“ též dodávka 55 lokomotiv pro UZ od firmy Alstom.

Tato část bude financovaná mezinárodními partnery a díky tomu má Ukrzaliznycja obdržet moderní nákladní dvousystémové lokomotivy. Oleksij Kuleba, místopředseda vlády a ministr rozvoje obcí a území Ukrajiny, k tomu dodává: „Jde o důležitou investici, která posiluje ekonomickou bezpečnost a udržitelnost naší logistiky. Řeší kritický problém - zastaralý park lokomotiv, jehož průměrné stáří je více než 46 let. Opotřebení tohoto segmentu parku činí přes 96 % a za dva až tři roky by nedostatek trakce neumožnil přepravit požadované objemy nákladu, což by značně zúžilo naše možnosti exportu, jelikož železnice je v současnosti v tomto směru klíčovým odvětvím.“

Smlouva byla uzavřena na základě výsledků mezinárodního výběrového řízení Světové banky. Díky grantovému financování se skutečné náklady pro UZ v tomto projektu snížily o 37 % (nevratná grantová pomoc). Celková hodnota transakce činí 473 milionů EUR (cca 11,8 mld. Kč). Tato částka zahrnuje také servisní podporu, sady náhradních dílů po určitou dobu a školení strojvedoucích a údržbářského personálu.

Půjde o lokomotivy z rodiny TRAXX Hauler o nejvyšší rychlosti 120 km/h, výkonu 9 000 kW a rozjezdové tažné síle 800 kN, což tedy odpovídá původnímu typu PRIMA firmy Alstom a dvojdílným osminápravovým nákladním strojům, jaké slouží u KTŽ. První nová lokomotiva má dorazit na Ukrajinu v prvním čtvrtletí 2027, poté zahájí zkoušky a schvalování. Dodávky série mají pokračovat v letech 2027 - 29. Lokomotivy budou s ohledem na krátké dodací lhůty vyráběny ve Francii, nicméně dohoda také vytváří příležitosti pro domácí výrobce komponentů. Snad se tedy UZ nyní opravdu již dočká moderních lokomotiv, když několik takových předchozích záměrů ztroskotalo...

Související novinky
Sdílejte