Škoda 2024

METRANS spustil linku do Gdańsku s využitím délky vlaku 750 m


publikováno 15. 09. 2022 12:16


Vlak je vypravován třikrát týdně a v úseku Dąbrowa Górnicza - Gdańsk jede po tzv. uhelné magistrále („Magistrala węglowa“, viz ŽM 6/20, str. 14), na níž využívá (zde standardního) normativu délky 750 m. Podmínkou pro provoz tohoto nově zavedeného vlaku v této podobě tak bylo pouze zkapacitnění terminálu DCT v Gdańsku, dokončené v loňském roce, při němž byly mj. prodlouženy překládkové koleje a zvýšen jejich počet.

V úseku Havířov - Dąbrowa Górnicza je vlak sestavován na normativ délky soupravy 610 m, což umožňuje řadit 23 80stopých vozů, k nimž lze pak připojit dalších pět 80stopých vozů (celkem tedy 112 TEU, resp. 56 40stopých kontejnerů).

Délka vlaku 750 m je sice na evropské síti o rozchodu 1 435 mm jinak vyloučena (až na ojedinělé výjimky, viz např. ŽM 5/22, str. 8), ale na uhelné magistrále je standardně možná (viz rovněž ŽM 6/20, str. 14). Tato takřka 500 km dlouhá trať určená pro nákladní dopravu, přetínající Polsko v severo-jižním směru, však znamená podobně mimořádný případ jako tzv. Centralna Magistrala Kolejowa (CMK) v osobní dopravě, která hornoslezskou průmyslovou oblast spojuje pro změnu s Varšavou. V jiné části trasy, v úseku Zebrzydowice - Czechowice-Dziedzice, už vlak “využívá” jiných specifik polské infrastruktury, když má kvůli ložení na 22,5 t na nápravu omezenu rychlost na 40 km/h.

Intermodální spojení ČR a polských přístavů tak doznalo výrazného navýšení kapacity, nejde však o první takový případ. Již od roku 2017 provozuje vlak na trase Paskov - Gdańsk společnost Rail Cargo Operator, byť pouze ve frekvenci jednoho páru týdně s ohledem na nízkou poptávku a malé disponibilní kapacity polských přístavů a obsluhujících námořních linek. Všechny tyto okolnosti se však aktuálně začínají měnit, a tak vzniká potenciál pro možné zvýšení kapacity a frekvence.

Související novinky
Štítky
Sdílejte