publikováno 26. 07. 2024 12:21
V Bulharsku došlo k dalšímu posunu se státem (prostřednictvím úřadu Železop’tna administracija) organizovanými soutěžemi, byť v poněkud divoké podobě, když se Stadler rozhodl ze současných soutěží odstoupit. Jak jsme uvedli v ŽM 5/24 (str. 21), nejnověji probíhalo výběrové řízení na 35 regionálních jednopodlažních elektrických jednotek. V závěru června ministr dopravy a spojů Georgi Gvozdějkov během domácí konference „Green Transition Forum 4.0“ uvedl, že nejvýhodnější byla nabídka společnosti Stadler Polska.
Dne 24. 7. 2024 však ministerstvo dopravy a spojů vydalo oficiální zprávu uvádějící, že nakonec byla vybrána nabídka společnosti PESA, poté co Stadler ze soutěže odstoupil. Nadto Stadler požádal i o ukončení kontraktu na sedm patrových jednotek KISS, uzavřeného 26. 4. 2024 (viz rovněž ŽM 5/24), který (by) pro Stadler znamenal vůbec první zakázku v této zemi.
Tisková mluvčí společnosti Stadler Polska tento vývoj na dotaz ŽM odůvodnila následovně: "Naší nejvyšší prioritou je poskytovat našim zákazníkům moderní, spolehlivá kolejová vozidla nejvyšší kvality včas, v souladu s ustanoveními uzavřených smluv, při zajištění stability a udržitelného rozvoje společnosti. Podrobná analýza proveditelnosti implementace smlouvy na jednotky KISS odhalila velmi vysokou míru rizika, což Stadler Polska jako odpovědná a důvěryhodná společnost nemůže přijmout. Výše uvedené důvody rovněž neumožňují uzavřít smlouvu na dodávku jednotek FLIRT." Na žádost o upřesnění následně uvedla, že "jde o krátké dodací lhůty a velmi vysoké smluvní pokuty za jejich nedodržení".
PESA již dvakrát uspěla v sousedním Rumunsku (jak jsme zmínili například zde), v soutěžích koncipovaných podobným systémem, kdy nové vlaky rovněž soutěží stát (viz zejména ŽM 1/24, str. 27 - 29).