publikováno 30. 06. 2023 11:01
Během června předal European Loc Pool do pronájmu první tři duální lokomotivy typu EURO9000. Jde o poměrně významný moment, neboť tyto stroje představují první případ kombinace dieselového pohonu představujícího svým výkonem plnohodnotnou traťovou lokomotivu a čtyřsystémové elektrické lokomotivy - podrobněji např. zde. Dne 12. 6. 2023 převzal dopravce Rail Force One (RFO) stroj 2019 304, dne 14. 6. 2023 společnost RTB Cargo lokomotivu 2019 305 a dne 21. 6. 2023 HSL Logistik stroj 2019 307. Následuje zkušební provoz a zácviky personálu, jako první nasadilo do traťové služby s nákladními vlaky svoji lokomotivu RTB CARGO.
Prozatím zůstane u těchto tří exemplářů, další předávky předpokládá ELP až po docílení schválení ve Švýcarsku, Nizozemí a Belgii, což by mělo být vyřízeno do letošního podzimu. Lokomotivy EURO9000 zatím získaly, dne 13. 3. 2023, schválení k provozu v Německu a Rakousku, a to formou schválení varianty typu, jelikož z tohoto hlediska je lokomotiva EURO9000 vedena pouze jako varianta (již dříve schváleného) typu EURODUAL.
ELP má od firmy Stadler objednáno 30 těchto strojů (viz např. ŽM 1/23, str. 2) a leasingové kontrakty dosud uzavřel na 21 z nich, s dopravci Rail Force One (4), RTB CARGO (4), HSL Logistik (5), IGE (2), Lokomotion (2), LTE (2) a ecco-rail (2).
Lokomotiv EURODUAL v základní verzi k provozu na soustavách 15/25 kV má ELP objednaných 74 (z toho šest ve verzi k provozu ve Švédsku a Norsku a zbývající k provozu v Německu a Rakousku) a do provozu jich dosud bylo předáno okolo padesáti - nejnověji převzala v červnu lokomotivu 159 247 do nájmu společnost Internationale Gesellschaft für Eisenbahnverkehr IGE a 159 248 dopravce Netzwerkbahn Sachsen (NeS). Další nejbližší kroky ve schvalování této verze míří na Balkán, koncem května se do Slovinska přesunula lokomotiva 159 246 ELP za účelem zkušebních jízd pro prověření kompatibility s prvky infrastruktury, které již proběhly ve Slovinsku a Chorvatsku a budou ještě následovat v Srbsku.