ČD Cargo 2025
Škoda 2025

Společnosti Retrack Slovakia a Retrack Czech podaly návrh na insolvenci


publikováno 30. 06. 2025 17:23


Skupina VTG oznámila, že její dopravní dceřiné společnosti na Slovensku a v ČR podaly návrh na insolvenci. V předmětné tiskové zprávě VTG uvádí, že se tak stalo „navzdory restrukturalizačnímu úsilí a finanční podpoře společnosti VTG. Přetrvávající problémy na východoevropském trhu s trakcí znemožnily udržitelné oživení. Po poklesu tržeb a zisků firmy Retrack Slovakia, s. r. o., ve druhé polovině roku 2024 informovala Rail Services Slovakia, s. r. o., (RSS) dne 14. ledna 2025 společnost VTG o svém záměru prodat svůj 40% podíl ve firmě Retrack Slovakia, s. r. o., společnosti VTG. V této souvislosti zahájila VTG intenzivní jednání s vedením firmy Retrack Slovakia, s. r. o., ohledně její možné restrukturalizace".

Společnosti Retrack Slovakia a Retrack Czech byly ve velké míře zaměřeny na přepravy agrární produkce, které zaznamenaly v minulosti výrazný propad, jak v důsledku návratu ukrajinského exportu na moře, tak i pro méně zjevné příčiny (spekulace na trhu, nižší loňská úroda, globální změny přepravních proudů, dokonce i včetně importů do Evropy). Firmy Retrack Slovakia a Retrack Czech patřily mezi hlavní organizátory železničního exportu ukrajinského obilí (a mnohem významnější než dopravci, kteří téma používali pro svoji propagaci), když tento export musel více spoléhat na železnici, jak jsme mnohokrát popsali (viz ŽM 4/22, str. 43 - 44; ŽM 5/22, str. 33 - 34; ŽM 9/23, str. 28 - 29).

Nicméně propadem objemů přeprav trpí momentálně celá nákladní železnice a v porovnání přepravních výkonů v hrtkm mezi roky 2023 a 2024 (viz tradiční statistický blok v ŽM 4/25, str. 47 - 51) zaznamenal dopravce Retrack Czech propad pouze o 2 % (a letos mu přibyly i nové přepravy) a Retrack Slovakia o 13 %, což je sice výraznější, ale stále nikoliv tak dramatické - obtížná situace se však týká spíše slovenské firmy.

Vývoj výše zmíněného záměru prodeje podílu společnosti zapadá do dostupných informací, že insolvence spíše souvisí s jednáními kolem procesu tohoto prodeje, jenž zjevně přinejmenším stále nebyl dokončen, když ani po takřka půl roce není zanesen v obchodním rejstříku. A to i přesto, že VTG tehdejší tiskovou zprávu o tomto záměru dne 29. 1. 2025 nadepsala titulkem „VTG dokončila kompletní akvizici společnosti Retrack Slovakia“.

K tomu následně tiskový mluvčí VTG na dotaz ŽM uvedl, že: „po dlouhých a intenzivních jednáních se nepodařilo dosáhnout konečné dohody o ocenění akcií. V důsledku toho nebyla uplatněna dohodnutá prodejní opce. Společnost Rail Services Slovakia s.r.o. (RSS) si proto i nadále drží 40% podíl ve společnosti Retrack Slovakia s.r.o., zatímco zbývajících 60 % zůstává beze změny ve vlastnictví společnosti VTG.

Během celého období jednání o akvizici akcií společnost RSS neposkytla společnosti Retrack Slovakia s.r.o. žádné další finanční prostředky, zatímco společnost VTG poskytla značný kapitál jako základ pro stabilizaci jejích obchodních operací. Stávající, v některých případech značné, závazky vůči společnosti navíc dosud nebyly vypořádány. "

VTG je s flotilou okolo 80 000 vagónů s převahou největším pronajímatelem nákladních vozů na evropském trhu, menšinově pak pokrývá i řadu dalších aktivit spjatých s  nákladní železnicí, jako jsou právě dopravní a přepravní služby či výroba vozů.

Související novinky
Štítky
Sdílejte