ČD Cargo 2025
Škoda 2025

Stadler vyřizuje povolení k zajíždění EURODUALů do PPS


publikováno 19. 06. 2025 12:01


Společnost Stadler Rail podala u EBA žádost k projednání zajíždění lokomotiv EURODUAL do českých pohraničních stanic, přes přechody Furth im Wald - Česká Kubice, Schirnding - Cheb a Bad Schandau - Dolní Žleb. Předmětem žádosti jsou všechny lokomotivy základní verze 15/25 kV dosud objednané společností European Loc Pool (ELP), které jsou dodány ve verzi k provozu v Německu a Rakousku - z celkem 84 strojů je totiž nevelký počet určen k provozu ve Skandinávii.

Jak jsme popsali zde (a podrobněji v ŽM 4/25, str. 56 - 57), projednání zajíždění dalších typů hnacích vozidel do příhraničí je stále poměrně byrokratická procedura v případech, kdy dotyčné země mezi sebou nemají uzavřenu předmětnou smlouvu. Nicméně nejde o nereálný proces.

Jelikož na bavorsko-české hranici jsou přístupové tratě na německé straně neelektrifikované, může být zajíždění duálních lokomotiv do českých PPS při německo-české hranici užitečné zejména při potřebě odklonové vozby při výlukách na hlavní trati Děčín - Dresden. V příštím roce se pak očekává odklonová vozba přes jihozápad ČR z důvodu dlouhodobých výluk na trati Nürnberg - Regensburg - Passau.

Jelikož tyto šestinápravové dvouzdrojové lokomotivy dosud nezajíždějí ani do pohraničních stanic, jsou v ČR stále poměrně neznámé; v Německu jsou však již dosti rozšířené. ELP z objednávky 84 lokomotiv EURODUAL obdržel už 73 a počítá brzy objednat další kusy. Mnoho dalších dopravců si je pořizuje napřímo (v Německu zejména ITL Eisenbahn a Havelländische Eisenbahn).

V dlouhodobějším horizontu počítá Stadler se schválením čtyřsystémové verze EURO9000 v zemích na východ od Německa, nejprve však v Polsku. V ČR spíše nelze počítat se schválením dříve než v letech 2026 - 27, mj. také v závislosti na zájmu dopravců. Od typu EURO9000 dosud ELP obdržel 24 exemplářů.

Za účelem projednání zajíždění do ČR byl typ EURODUAL zařazen do traťové třídy zatížení D2 a z hlediska příčných účinků do skupiny přechodnosti 2. Obavy z negativních účinků šestinápravových lokomotiv na infrastrukturu z hlediska příčných účinků (tj. zejména v tématu průjezdu oblouků o nižších poloměrech) jsou už dávno liché, všechny běžné šestinápravové lokomotivy moderní konstrukce západních výrobců mají pojezd řešený tak, že nedosahuje nijak mimořádně nepříznivých hodnot. Výjimkou tak je bohužel jediný typ, který se na české železnici běžně vyskytuje, a to Dragon 2 polského výrobce Newag.

Související novinky
Sdílejte