publikováno 07. 04. 2025 11:48
Ačkoliv začínají být více vidět až v uplynulých měsících, již v loňském roce začaly výrazně ožívat železniční přepravy mezi Čínou a Evropou v trase mimo Rusko. Tento „střední koridor“ se snaží propagovat a využívat skupina Beijing Trans Eurasia Logistics, která v Evropě působí přes německou přepravní dceřinou společnost TE Bahnoperator a disponuje polským licencovaným dopravcem Bahnoperator Polska.
Po spíše jednotlivých pokusech nabraly snahy o využití toho směru na intenzitě v roce 2022, tedy po vypuknutí války na Ukrajině. Předmětná trasa vede přes Kaspické a Černé moře, tehdy s vykládkou v přístavu Constanța (viz ŽM 5/22 na str. 35). Nenašla však delšího a výraznějšího uplatnění, protože tento přístav byl tehdy zahlcen přepravami ukrajinského zboží, které si muselo s ohledem na blokádu domácích přístavů hledat jiné cesty. K neúměrně dlouhému času překládky se přidala i dlouhá doba přepravy na nekvalitní rumunské infrastruktuře a nespolehlivost tamních dopravců, navíc za cenu neúměrnou v rámci délky celkové přepravní cesty po Evropě.
V rámci diverzifikace přepravních cest začala Čína nyní více podporovat tento směr a úsilí pro to vynakládá i Kazachstán. V závěru února 2024 bylo v Si-anu, který je důležitým uzlem pro pozemní přepravy do Evropy, předáno do provozu překladiště vybudované za účasti Kazašských železnic. TE Bahnoperator si pro současné aktivity najal kontejnerovou loď na Černém moři a má tak možnost zajišťovat vlastními kapacitami přepravy mezi gruzínským Batumi a Burgasem, kde si rezervoval překládkové kapacity. Volba tohoto přístavu navazuje na směrování železničních přeprav dále do Evropy přes Srbsko namísto Rumunska, jež se neosvědčilo.
Podle údajů iniciativy Trans-Caspian International Transport Route (TITR) tak bylo v roce 2024 z Číny vypraveno 358 vlaků po „středním koridoru“. Toto číslo nerozlišuje přepravy končící pouze v oblasti mezi Kaspickým a Černým mořem a pokračující dále do Evropy, odehrávaly se však již i takové. V optimálním případě je dosahováno na trase Si-an - Burgas přepravní doby 25 dní, přes zimu však v důsledku povětrnostních vlivů na Kaspickém moři činila přepravní doba až okolo 45 dní.
TE Bahnoperator již dlouhodobě spolupracuje se skupinou METRANS, v jejíž vlacích s čínskou zátěží tvoří obchodní případy TE Bahnoperator značnou část. TE Bahnoperator však významně změnil svoji pozici, když si v roce 2021 začal najímat vlastní lokomotivy - dnes disponuje již devíti Vectrony (sedmi od CARGOUNITu a dvěma od ELL).
Pro vozbu vlaků, které jsou přímo vlastními obchodními případy TE Bahnoperator ve směru na jih/jihozápad od Polska, pak začal spolupracovat zejména se skupinou LTE. Do letos dosud realizovaných přeprav z Číny přes Burgas bylo zapojeno jak LTE, tak METRANS, vždy tedy pro vozbu v zemích severně od srbsko-maďarské hranice, tj. v prostoru, v němž tyto skupiny disponují vlastními dopravci. Cílem jsou zejména Česká Třebová a Duisburg, nárazově však například i Polsko.
Vlaky s dopravcem LTE využívají v ČR překladiště Paskov a Lovosice, v druhém případě šlo i o návozy dílů k výrobě automobilů Škoda pro obnovenou finální montáž této značky v Kazachstánu. Ty byly již několikrát takto realizovány na podzim 2024 a následně počátkem letošního roku. Poté se tyto přepravy začaly (zatím dvakrát) odehrávat v jiné podobě, kdy ČD Cargo dopravuje předmětný vlak přímo z Mladé Boleslavi a v České Třebové jej přebírá METRANS.
Nadále pak všechny zmíněné společnosti realizují i závěrečné evropské úseky přeprav směrovaných z Číny přes Rusko, a to do ČR, Maďarska nebo Srbska (LTE i do Itálie nebo Slovinska), takže v řadě zemí pak probíhají přepravy z Číny v obou směrech. K přerušení železničních přeprav z Číny přes Rusko nikdy nedošlo, nadále probíhají a jsou bezkonkurenčně nejrychlejší, s přepravní dobou mezi Čínou a centrální Evropou 14 - 20 dní, na frekventovaně vypravované trase Si-an (Xi’an) - Česká Třebová je v zásadě stabilně dosahováno přepravní doby 14 dní.
Tranzit Ruskem samozřejmě nicméně může pro některé zákazníky znamenat nepřijatelné řešení již z principiálních důvodů, čistě obchodní okolností je zařazení různého zboží Evropskou unií na (od roku 2022 stále se rozšiřující) sankční seznam pro přepravy přes Rusko a následně i nedávné obdobné ruské opatření.
Vždy znamenalo, že pozemní cesta mezi Čínou a Evropou přinášela oproti lodní kratší přepravní dobu, ovšem za náležitě vyšší cenu. Různé okolnosti posledních let, jako byly dopady covidové pandemie na globální logistiku a mezinárodní obchod, válka na Ukrajině, narušení mořské cesty konfliktem v Jemenu nebo třeba také pracovní požadavky překládkového personálu v Hamburku, však přinesly zhoršení podmínek nabízených lodní dopravou, u níž tak samotná doba přepravy dnes činí okolo 60 dní. Poměr cena/přepravní doba tak nakonec může být pro zákazníky atraktivní i v na pohled komplikované trase přes Kaspické a Černé moře.
Zcela novým vývojem pro společnost TE Bahnoperator je pak založení pobočky Bahnoperator Czech. Se sídlem v Praze byla zaregistrována 4. 3. 2025 jakožto dceřiná společnost v Rakousku registrované firmy Bahnoperator Europe. Jediným jednatelem je Martin Gráca, specialista na intermodální a silk-roadové vlakové kombinace na míru zákazníkům s více jak 20letou praxí v oboru korporátní i privátní sféry.