publikováno 13. 05. 2025 10:49
Společnost Siemens oznámila, že rakouská stavební společnost Swietelsky převzala první z objednaných lokomotiv Vectron Dual Mode a že v budoucnu odebere tyto stroje i ve verzi pro napěťové soustavy 15 a 25 kV.
První lokomotiva, 248 095, byla zákazníkovi předána v březnu 2025 a druhá bude následovat v roce 2026. Dodatečnou objednávkou mají následovat další čtyři kusy, první z nich v roce 2027. Z těchto budou tři v nové verzi konstruované k provozu na napěťových soustavách 15 a 25 kV, a tedy umožňující nejen provoz v Německu a Rakousku, ale i s cílem schválení v České republice, na Slovensku, v Maďarsku, Rumunsku a Bulharsku.
Schválení předmětné verze pro napěťové soustavy 15 a 25 kV a vybavené zabezpečovačem MIREL VZ1 se momentálně neočekává právě dříve než v roce 2027 (viz ŽM 3/24, str. 13). Swietelsky působí v železničním provozu přes své dceřiné společnosti RTS Rail Transport Service a RTS Rail Transport Service Germany, z nichž první uvedená (registrovaná v Rakousku) je dopravcem v řadě zemí, včetně ČR.
Stávající lokomotivy Vectron DM umožňují v elektrickém módu provoz pouze na soustavě 15 kV. Jak jsme blíže popsali v ŽM 4/23 (str. 13), předmětný typ byl schválen bez OBU ETCS, což v Německu umožňuje běžné nasazení, ale v Rakousku pouze na tratích bez ETCS, a tedy v zásadě mimo hlavní tahy. V této zemi tak je provoz Vectronů DM minimální, a to pouze u dopravce Stern & Hafferl Verkehrsgesellschaft.
Schválení v Německu bylo docíleno v říjnu 2020, v Rakousku v září 2022 (zde je zajímavý rozpor hmotnosti 86 t uvedené v odkazovaném dokumentu ERA a skutečné hmotnosti 89 t uvedené i přímo na lokomotivě provozované u StH). Plné schválení pro Rakousko se očekává v roce 2026.
V ČR stávající verze pro napěťovou soustavu 15 kV nemá pro plošné nasazení přílišné opodstatnění, užitečný přínos však může mít pro zajíždění do příhraničních stanic. Dotyčný administrativní proces (který před změnou právního výkladu EBA ani nebyl možný) byl do úspěšného výsledku doveden zatím alespoň (pouze) pro celou jednu lokomotivu z provozu ČD Cargo, jak jsme uvedli zde a blíže popisujeme v právě vycházejícím ŽM 4/25.