publikováno 16. 05. 2023 16:11
Od 9. do 12. 5. 2023 proběhlo v Mnichově 18. dějství veletrhu transport logistic, tedy tradiční akce zaměřené na nákladní dopravu, přepravu a související technologie. Stejně jako v případě loňského InnoTransu i tento veletrh se při dvouleté periodě nyní výjimečně konal až po čtyřech letech - v důsledku covidové pauzy. Statistiky počtu návštěvníků (přes 75 000 oproti 63 893 v roce 2019) tedy jakoby ukázaly, že publikum bylo opravdu "natěšené" na návštěvu po nucené odmlce.
Oproti tomu počet vystavovatelů stagnoval (2 320 proti 2 374 v roce 2019), byť při mírném nárůstu využité plochy (127 000 oproti 125 000 m² v roce 2019), což lze přičíst současné komplikované situaci poznamenané nejprve silným narušením ekonomiky a logistiky covidovou pandemií a poté důsledky války na Ukrajině. Koneckonců v samotné expozici železničního sektoru (která tradičně zabírá dvě z deseti veletržních hal a většinu venkovní plochy) mohl pozorný pravidelný návštěvník spatřit náznaky této situace, a tedy možné dopady úsporných opatření, když někteří tradiční vystavovatelé železniční techniky nebyli přítomni vůbec (Feldbinder Spezialfahrzeugwerke a On Rail, Mettmann) a jiní se představili ve výrazně skromnější podobě, nežli bývalo zvykem (Innofreight, SBB Cargo).
Pro výrobce lokomotiv tato akce nikdy nebyla stěžejní, ale nyní byl tento segment zastoupen ještě skromněji. Mimo jiné se mnichovský veletrh v zásadě stal jistým symbolem aktuální bolestivé situace německé lokomotivní produkce dříve patřící pod Bombardier Transportation. Ta sice byla zastoupena, ale jen „náhodně“, lokomotivou starou 19 let, v rámci prezentace dílenských služeb divize SBB Cargo Instandhaltung.
Nicméně právě během veletrhu podepsal dopravce TX Logistik kontrakt na 40 lokomotiv Vectron AC a MS. A totiž právě TX Logistik byl v prosinci 2017 zcela prvním zákazníkem (stejného počtu) strojů TRAXX3 MS, přičemž s ohledem na zpoždění dodávek (resp. schvalovacího procesu) byl tento kontrakt nakonec mezitím v tichosti zrušen. Přitom právě zde byla v roce 2011 slavnostně představena Last Mile verze typové řady TRAXX3 AC…
Nicméně i přes výše uvedené byly koleje zcela zaplněny a prázdná zadní část venkovní plochy nebyla letošní novinkou. Expozice nákladních vozů opět ukázala již dlouhodobý (a dlouhodobě prezentovaný) trend kombinace plošinových vozů a samostatných nástaveb. Viditelné zastoupení měla opět technika k přepravě silničních návěsů - kromě již zavedených (Nikrasa, roadrailLink a vnitřními stánky přítomné Cargobeamer a Modalohr) přibyla další varianta pro ložení běžných návěsů neuzpůsobených k vertikální manipulaci, když Tatravagónka po 25 letech oživila princip tzv. košových vozů (viz ŽM 1/07, str. 13), byť mu v zásadě Nikrasa a roadrailLink do určité míry rovněž odpovídají a jde tak jen o další vývoj vstříc jednoduššímu řešení.
Díky vagónce NYMWAG CS byl mezi vystavenou technikou zastoupen i český průmysl a ani tentokrát v její expozici nechyběla novinka v podobě vozu k přepravě LPG. Jako již tradičně přineseme na stránkách Železničního magazínu reportáž s podrobným popisem vystavené železniční techniky, ve stručné podobě ji však postupně v několika dílech představíme i zde v elektronické podobě.
V nezvyklé míře letošní veletrh „selhal“ ve věci počasí, když ze čtyř dnů propršela v zásadě polovina středy a celý čtvrtek, což jsou právě dny s nejvyšší návštěvností. Snad je tedy příslibem zlepšení v této věci termín příštího dějství, který byl stanoven na 2. - 5. 6. 2025 (což je navíc změnou v rámci týdne, jelikož půjde o pondělí až čtvrtek namísto úterý až pátku).