publikováno 13. 07. 2024 12:00
Po dlouhé době byla dokončena oprava poškozeného úseku trati, která je (byla) hlavní spojnicí rumunské metropole s Bulharskem. Provoz na ní byl přerušen dne 13. 8. 2005, kdy spadlo jedno pole mostu přes řeku Argeș poblíž obce Grădiștea. Stalo se tak během bleskové povodně, jejíž účinek byl oficiálně uveden jako důvod pro kolaps mostu. Opodál byl sice již rozestavěn most nový, jeho stavba však byla přerušena v roce 1989, po pádu komunistického režimu, a nebyla již nikdy dokončena. Po pádu mostu musela být používána alternativní trasa přes Videle, která je ve směru z Bukurešti o 30 km delší - na trase București Nord - Giurgiu Nord jde konkrétně o 114 km proti 85 km. Samotná předmětná trať je však kratší, z jižní části bukurešťského železničního okruhu odbočuje ve stanici Jilava, z níž vzdálenost do stanice Giurgiu Nord činí 55 km.
V prosinci 2020 bylo oznámeno zadání kontraktu na renovaci 13kilometrového úseku Vidra - Comana firmě PORR Construct S.R.L., tedy rumunské dceřiné společnosti rakouské stavební skupiny PORR. Součástí stavby byla i obnova čtyř mostů, resp. v případě mostu u obce Grădiștea se jednalo o stavbu nového, když zřícený byl demolován a rozestavěný rozebrán a jeho materiál v rámci možností využit jinde. Stavba byla nakonec předána do provozu letos na jaře a od 1. 6. 2024 je na trase București Nord - Giurgiu vedeno denně sedm párů osobních vlaků, tvořených motorovou jednotkou Desiro Classic státního dopravce CFR Călători. Zbývajících 42 km trati je v původním stavu a v jižní části je kvůli nestabilnímu podloží nadále omezená přechodnost, což znemožňuje provoz lokomotivou tažených vlaků. Jediný mezinárodní rychlík, který přes Giurgiu - Ruse spojuje Rumunsko a Bulharsko, je tak nadále veden přes Videle. Jde o vlak 460/461 Gorna Orjachovica - București Nord, který je na rumunském území pouze třívozový, sestavený z přímých vozů ze Sofie, Varny a Istanbulu (příležitostně pouze dvouvozový, pokud je jízda vozu z Istanbulu kvůli příliš velkému zpoždění ukončena ve stanici Gorna Orjachovica).
Renovace trati tak ještě bude pokračovat, rekonstrukcí projdou zbývající úseky, které budou navíc zdvoukolejněny (úsek Vidra - Comana zůstane jednokolejný), a celá trať Jilava - Vidra - Comana - Giurgiu bude elektrifikována. Předmětné práce jsou nyní soutěženy a měly by trvat další 3 roky (včetně projektování - stejně jako již dokončená stavba bude i tato zadána v režimu "design and build"). Oproti vyskytujícím se zprávám by tato stavba již neměla znamenat opětovné dlouhodobé přerušení provozu na trati Bukurešť - Giurgiu. Nicméně při optimistickém vývoji potrvá odhadem ještě minimálně pět let, než bude přímá trať z Bukurešti do Giurgiu použitelná pro lokomotivou tažené (a tedy i nákladní) vlaky. Výhledově by také měla proběhnout renovace hraničního mostu přes Dunaj mezi městy Giurgiu a Ruse, ta však zatím nemá konkrétnější termín.
Trať z Bukurešti do Giurgiu byla relativně frekventovaně využívána dálkovou osobní dopravou i po změně režimu, například jízdní řád 1995/1996 zde ukazuje pět párů rychlíků. Čtyři byly vedeny mezi Bukureští a Sofií, jeden do/z Istanbulu. Některé z nich měly řazeny i přímé vozy do/z St. Petěrburgu, Rigy, Minsku, Moskvy nebo v opačném směru Soluně.
Od roku 2013 je Rumunsko s Bulharskem propojeno také železničním mostem mezi městy Calafat a Vidin. Krátce jej využíval rychlík (resp. přímé vozy) na trase Budapešť - Sofia, ale v současnosti je v osobní dopravě "intenzivně" využíván jedním párem spojů 1090/1091 Vidin - Craiova, tvořených motorovou jednotkou Desiro CFR Călători.