publikováno 06. 02. 2025 17:51
Lokomotivy řady 753.7 PKP CI teprve čekají na zahájení zkušebního provozu pod dohledem ETCS, protože jsou vybavovány systémem AURIGA od firmy CAF Signalling, na rozdíl od týchž strojů z parku společností ČD Cargo a ORLEN UNIDO. V těchto je ještě použit systém EbiCab 2000 z vývoje firmy Bombardier Transportation (nyní tedy Alstom) a jsou již ve zkušebním provozu v režimu Switch-On.
Jak jsme popsali v ŽM 11/24 (str. 4), společnost PKP CARGO INTERNATIONAL pro řadu 753.7 původně plánovala kombinaci produktu EbiCab 2000 do části lokomotiv s předpokladem jistoty dodání do zavedení výhradního provozu v ČR a produktu AURIGA do zbývajících lokomotiv. Nakonec se však tento dopravce rozhodl pro instalaci typu AURIGA do všech 29 svých lokomotiv a již rozpracované retrofity EbiCabu do prvních lokomotiv byly přerušeny, což bylo vysvětleno tím, že by je firma CZ LOKO beztak nedokončila včas v důsledku kroků, které následovaly u Alstomu po převzetí BT a jež způsobily výrazné zpoždění např. i u řešení výbavy OBU ETCS v lokomotivách TRAXX3 MS (viz např. ŽM 7/24, str. 11).
Kombinace AURIGA - MIREL VZ1 byla v roce 2024 montována nově a přináší tak nové zkušenosti a okolnosti vyžadující mnoho testování a úprav. Týká se také retrofitů do řady 365 IDS CARGO a SD-KD (viz ŽM 12/24, str. 8), zástaveb do některých z novějších lokomotiv řady 744.1 pro různé zákazníky a také do řady 742.65 ZSSK CARGO.
Dne 6. 2. 2025 absolvovaly lokomotivy 753.738 a 739 PKP CI na okruhu testy potřebné k vydání povolení zkušebního provozu pod dohledem ETCS v režimu Switch-On. Mimo jiné byly provedeny i testy kompatibility (tzv. ESC testy) a testy pro posouzení DeBo, tedy tzv. určenou osobou k posuzování shody s národními předpisy. Předtím dne 1. 2. 2025 proběhly tyto testy s lokomotivou 744.162. U řady 365 zatím proběhly nejnověji dne 28. 1. 2025 odometrické testy a na testy kompatibility a testy pro posuzení DeBo se čeká na další volnou kapacitu na ŽZO.
PKP CI má k provozu pod dohledem ETCS v ČR kromě šesti Vectronů (v součtu vlastních a najatých) k dispozici také stroje Dragon 2, pronajímané mateřskou společností PKP CARGO. Momentálně jsou takto poskytnuty tři lokomotivy, aby byla pokryta vozba na tratích s výhradním provozem. Tento typ lokomotiv je vybaven OBU ETCS typu Trainguard 200 od firmy Siemens Mobility a podle zkušeností dopravce s nimi panuje výrazná spokojenost.