Stavba depa promo
Škoda 2024

Železniční magazín 2/2024

Nehoda u Dolní Lutyně

Prvním velkým tématem únorového vydání ŽM je shrnutí poznatků z tragické nehody, kdy 24. 1. 2024 v 5.43 h na železničním přejezdu mezi stanicí Dětmarovice a zastávkou Dolní Lutyně došlo ke srážce vlaku IC 546 „Ostravan“ Návsí - Praha-Vršovice se silničním návěsem přepravujícím vrtnou soupravu. Zastavíme se též u historie zničeného stroje 151.020 a obecně stavu této řady.

Snímek:

Snímek pořízený dne 25. 1. přibližuje odklízení trosek vlaku.

Sirius konečně zazářil

Podrobně se také věnujeme zkušebnímu provozu elektrické jednotky řady 665.002 s cestujícími na lince R23 Kolín - Ústí nad Labem, na níž zajišťuje obslužnost RegioJet na základě objednávky ministerstva dopravy. To veřejnosti umožnilo seznámit se blíže jak s tímto produktem CRRC, tak s někdejšími představami firmy Leo Express o kvalitě a uspořádání interiéru.

Snímek:

Ve věci dalšího osudu tria Siriusů i celé této specifické konstrukce momentálně figuruje mnoho neznámých. Touto koláží jsme vytvořili podobu „sršně“ v jiném než současném barevném řešení. A také jsme trochu popustili uzdu fantazii pro scénář, kdyby došlo k sériové výrobě...

METRANS DYKO RRS: stále další investice

Dalším tématem je rozsáhlá reportáž z dílen METRANS DYKO Rail Repair Shop (RRS), které provozuje skupina METRANS, tedy největší operátor kombinované dopravy ve střední Evropě. Zázemí pro údržbu a opravy jeho parku vozidel se trvale rozrůstá úměrně tomu, jak expanduje provoz skupiny. Tento růst stále pokračuje, na což musí být připraveny i kapacity a výbavení dílen.

Snímek:

Vozidla při zadní straně haly těžké údržby jsou ukázkou činností pro externí zákazníky: v tomto případě jde o TRAXXy 186 363 Akiem a 186 538 Railpool a o řídicí vůz 945.115 z jednotky společnosti ARRIVA vlaky (30. 1. 2024).

Den første nye EC-vognstamme

Touto větou oznámily DSB veřejnosti, že počátkem ledna přijela do Dánska první souprava Talgo 230 pro dálkovou dopravu. Tyto patnáctivozové netrakční jednotky s nejvyšší povolenou rychlostí 200 km/h budou označeny jako „EC-vognstamme“ (vozové soupravy EC) a DSB uvádějí, že se zahájením provozu prvních z nich počítají již koncem letošního roku.

Snímek:

První souprava s označením EC 0401 opustila závod Rivabellosa dne 12. 12. 2023 a do Dánska dorazila ve čtvrtek 21. 12. ráno do Padborgu. Následně byla převezena do terminálu DB Cargo v Taulově, kde však čekala až do 5. 1. 2024 na poslední část cesty do Kodaně; snímek z tohoto dne byl pořízen v úseku Ringsted - Køge.

Příběh LAV Variante de Pajares

Infrastrukturní téma ŽM 2/24 tentokrát přináší popis působivé, ale složitě vznikající vysokorychlostní přeložky ve Španělsku, jež je součástí spojení León - Asturias. Nová VRT s názvem LAV Variante de Pajares překonává Kantaberské pohoří řadou tunelů; nejdelším je úpatní tunel Pajares s délkou 24,6 km. Oproti náročné původní jednokolejné trati zdolávající horská úbočí je nová rychlodráha o zhruba 30 km kratší a podstatně zkrátila jízdní doby v osobní i nákladní dopravě.

Snímek:

Nákladní vlak dopravce CAPTRAIN España s lokomotivou typu EURO6000 zachycený na rozchodu 1 668 mm při výjezdu z jižního portálu úpatního tunelu Pajares.

A mnohem více!

Skutečnost
  • Kolejdoskop
  • Aktualita
    3 000 vozů z Nymburka
  • Akutalita
    Nehoda u Dolní Lutyně
  • Panorama
    Sirius konečně zazářil
  • Reportáž
    METRANS DYKO RRS: stále další investice
  • Spektrum
    Novinky z projektů tramvají Škoda
  • Novinky na kolejích
    Den første nye EC-vognstamme
  • Infrastruktura
    Příběh LAV Variante de Pajares
Model
  • Novinky na trhu
  • Aktualita
    Tisková konference firmy Piko
  • Skutečnost a model
    „Pomeranč“ od značky MTB-model v H0
    Lokomotivy řady 003 DB v H0 od firmy Piko
    Osobní vozy řad Apee a Bpee ČD od A.C.M.E. ve velikosti H0
  • Modelářská dílna
    Rekonstrukce zhlaví modulové stanice Lipová Lázně (2)