Škoda 2024

Železniční magazín 9/2024

Září 2024 - povodně a jejich následky

Po nedlouhé době je několik stránek časopisu neplánovaně opět věnováno smutné události... Tentokrát však nejde o nehodu, ale o katastrofální záplavy, které postihly zejména severní části Moravskoslezského a Olomouckého kraje. Proto jsme v již dokončovaném ŽM9 pro popis následků povodní na železnici vyhradili prostor určený původně pro jiný materiál.

Snímek:

Pohled do depa SOKV Ostrava společnosti ČD Cargo ve směru k Ostravě-Mariánským Horám dne 16. 9. 2024. Řeka Odra se za normálních okolností nachází hodně daleko zcela vpravo mimo záběr.

Novinky ze Slovenska

Také pro ZSSK je důležitým datem 1. leden 2025, kdy bude v ČR zaveden výhradní provoz pod dohledem ETCS na prvních úsecích koridorů, neboť i na nich chce Železničná spoločnosť Slovensko nadále provozovat své lokomotivy. Podívali jsme se v tomto smyslu též na situaci u ZSSK CARGO. V ŽM9 se ohlédneme i po dalších novinkách ze slovenských kolejí.

Snímek:

Jednotka 561.101 v první den svého oficiálního provozu, tedy 2. 8. 2024, jako podvečerní REX 1745 Bratislava hl. st. - Trenčín před žst. Pezinok.

Modernizace a elektrifikace tratě Wien - státní hranice A/SK

Se slovenskými tématy souvisí i modernizace a elektrifikace severnějšího spojení Bratislavy a Vídně přes Devínskou Novou Ves a Marchegg. Zatímco na slovenské části byly práce zahájeny letos v březnu a nyní aktuálně probíhají, na rakouské straně již panuje běžný elektrický dvoukolejný provoz.

Snímek:

Snímek z období doplňování druhé koleje k již modernizované koleji poblíž zastávky Untersiebenbrunn na rakouské části Marchegger Ostbahn. Kolem stavby projíždí regionální expres jezdící mezi Bratislavou a Vídní (zde se strojem 2016 024).

MD chce prověřit možnosti systémů regionální dopravy

V závěru srpna 2024 vypsalo ministerstvo dopravy soutěž na vypracování „Technicko-ekonomické studie pro regionální kolejové systémy“. Do značné části je podstatou studie také prověření možností využití systémů, jež souhrnně a zjednodušeně známe např. pod výrazem „vlakotramvaj“ a které si u nás zatím nenašly cestu.

Snímek:

Jako příklad může posloužit linka, kterou provozuje železniční dopravce MÁV-START na trase Szeged - Hódmezővásárhely, pro kterou byly pořízeny dvouzdrojové, elektrodieselové tramvaje z rodiny CITYLINK.

Revize nařízení TEN-T

V letošním roce došlo k revizi takzvaných transevropských dopravních sítí (TEN-T, Trans-European Transport Network). Jde o změnu významnou jak pro její obsah, tak proto, že k ní dochází jednou za mnoho let. Vzhledem k tomu, že se významně dotýká i české železnice, přinášíme článek tuto revizi popisující.

Snímek:

Vizualizace budoucí stanice na jedné z českých VRT, kterou je terminál Praha východ VRT, jenž vznikne u Nehvizd, v blízkosti dálnice D11.

A mnohem více!

Skutečnost
  • Kolejdoskop
  • Akutalita
    Září 2024 - povodně a jejich následky
  • Spektrum
    Novinky ze Slovenska
    Loňská nehoda na ŽZO
    Nové středisko THÚ v Žilině
  • Infrastruktura
    Modernizace a elektrifikace tratě Wien - státní hranice A/SK
  • Aktuality
    Nové opravárenské kapacity Českých drah
    Obnova vjezdové části CÚ Praha Jih je za polovinou
  • Obzor
    MD chce prověřit možnosti systémů regionální dopravy
  • Horizonty
    Revize nařízení TEN-T
  • Panorama
    BEG poptává dopravce a „supervlaky“ pro region Allgäu
Model
  • Novinky na trhu
  • Skutečnost a model
    Modely vozů řady Gmhs typu „Bremen“ od firmy Exact-Train a jejich historie u ČSD
  • Spektrum
    Systém CarMotion firmy Viessmann (2.)
  • Představujeme model
    Lokomotiva Alstom TRAXX3 MS od firmy A.C.M.E. v H0