publikováno 05. 04. 2025 07:20
Firma AŽD ve spolupráci se Správou železnic dne 4. 4. 2025 za účasti ministra dopravy Martina Kupky demonstrovala veřejnosti na trati Kopidlno - Dolní Bousov stoprocentní technologickou připravenost pro zahájení pravidelného provozu první železniční autonomní linky s cestujícími na širé trati v Evropě, která je obsluhována vozidlem české výroby.
Trať Kopidlno - Dolní Bousov (o délce 23,991 km) je provozně řízena dispečerem Správy železnic ze stanice Kopidlno se záložním řídicím pracovištěm v Kompetenčním centru Dětenice (AŽD). Autonomní vlak tvoří EDITA 811.111, tedy Experimentální Drážní vozidlo pro Inovativní Technologie AŽD, které vzniklo modernizací motorového vozu 810.111.
Cestující jsou přepravováni v přívěsném voze řady 010 (BDtax), který prošel náročnou rekonstrukcí: je vybaven displeji zobrazujícími on-line přenos z kamer a lidarových senzorů na hnacím vozidle, které detailně snímají okolí, měří vzdálenosti a mapují terén. Díky tomu mohou cestující v reálném čase sledovat data nezbytná pro autonomní činnost řídicích systémů, jež pohybující se vlak vyhodnocuje za jízdy.
Autonomní vlaky nejsou ve světě novinkou, cestující je znají například z letištních terminálů či městských dopravních systémů, kde se pohybují v uzavřených koridorech chráněných ploty či tunely. Ovšem nasazení autonomního vlaku v otevřené krajině, kde se nacházejí železniční přejezdy a provoz mohou ovlivnit nečekané situace, je v Evropě průlomovou inovací. Tento projekt ukazuje, že technologie autonomního řízení dokáže čelit výzvám běžného železničního provozu i v nechráněném prostředí.
Zdeněk Chrdle, generální ředitel AŽD, vysvětluje: „Provozu autonomní železniční linky v otevřené krajině předcházely roky intenzivního vývoje, inovací a významných investic do českých technologií vyvíjených v našem závodě Technika, ale i spolupráce se Správou železnic, abychom pro účely plného zabezpečení celé provozované dráhy datově propojili jejich koncové stanice Kopidlno a Dolní Bousov. To znamená, že jak vozidlo EDITA, tak infrastruktura železniční tratě jsou vybaveny řadou vysoce sofistikovaných systémů s umělou inteligencí a schopností učit se v provedení DIGITAL 4.0.“
Celý systém je stále v procesu zdokonalování a současně probíhá intenzivní práce v legislativní oblasti s cílem dosáhnout kodifikace autonomního provozu železnice v České republice jako možného způsobu jejího provozování.
Po trati Kopidlno - Dolní Bousov bude vlak vybavený autonomními systémy s cestujícími v roce 2025 jezdit v těchto víkendových a prázdninových termínech: 5.- 6. dubna, 3. - 4. května, 31. května - 1. června, 1. - 6. července, 4. - 10. srpna, 6. - 7. září, 4. - 5. října. Termíny jízd se mohou změnit, proto je vhodné sledovat webové stránky www.kopidlnka.cz.
AŽD