„Baltic express“ s lůžkovým vozem o letních prázdninách?


publikováno 05. 02. 2025 18:24


Zavedení rychlíků na trase Praha - Gdynia bylo mj. doprovázeno diskusemi o vhodnosti zařadit do nočního páru spojů spací vůz. Až po uzávěrce ŽM 1/25, v němž věnujeme značný prostor jak nyní zavedeným expresům, tak historii vlakového spojení mezi Baltem a Prahou, jsme k tomuto obdrželi další dodatečné odpovědi od PKP IC.

Náměstek polského ministra infrastruktury byl v prosinci 2024 citován, že spací vůz bude v trase Gdynia - Praha řazen v nočních vlacích (tj. EC 460/461, resp. IC 65006/7/56006/7) od Velikonoc. V lednu pak na dotaz ŽM tiskový mluvčí PKP IC uvedl, že bude „určitě zařazen o letních prázdninách“. Na rozdíl od vlaku 461 s příjezdem do Prahy v 9.06 h má vlak 461 velmi brzkou časovou polohu (příjezd do Gdynie 5.20 h, Gdańsk Gł. 4.53 h), což může být na závadu pro atraktivitu a využití lůžkového vozu.

K dotazu na možnou změnu časové polohy pak zněla odpověď PKP IC tak, že pro JŘ 2025 k ní určitě nedojde a že „v současné době probíhají práce na JŘ 2026 a jednání s českou stranou o podobě nočního spoje a jeho časových polohách. Případné úpravy budou záviset na ujednáních a technických možnostech“.

V předmětných vlacích lůžkový vůz sice řazen je, ale jde o součást několikavozové skupiny vedené v relaci Przemyśl - Kraków - Wrocław - Gdynia (v letní sezóně až do Helu), není tedy bezúčelně odpojen/připojen ve Wrocławi, jak se mohlo zdát z některých mediálních výstupů.

Jak jsme uvedli již v ŽM 1/25, Ministerstvo dopravy ČR na náš dotaz sdělilo, že „poskytování ubytovacích vozů obecně není požadavkem českého objednatele. Na určitých vlacích, typicky právě linky Ex32, může být řazení takových komerčních služeb logické“. ČD zatím bez bližších detailů pouze uvedly, že „o možnosti nasazení lůžkového vozu na noční pár ‚Baltic express‘ se mezi oběma dopravci skutečně diskutuje. V současné chvíli však nelze poskytnout více informací“.

Změna je v plánu u poskytování gastronomických služeb, ale předem plánovaná, protože smlouva mezi MD ČR a ČD přímo uvádí, že od JŘ 2026 by měl být řazen jídelní nebo bistro vůz. V současnosti ČD poskytují v úseku Praha - Lichkov občerstvení z minibarového vozíku, zatímco PKP IC do „Baltic expressů“ vedených v celé trase ve dne, tedy EC/IC 260 - 265, řadí v úseku Wrocław - Gdynia celovozový jídelní vůz řady WRnouz.

ČD uvedly, že od prosince 2025 budou do vlaku řadit vůz ARmpee, tedy kombinovaný s menším jídelním a barovým oddílem a velkoprostorovým oddílem k sezení (vedeným zde jako 2. třída). Na dotaz dopravci PKP IC, zda bude nadále řadit jídelní vůz, jestliže ČD nasadí pouze barový vůz, zněla odpověď, že „vedeme jednání s ČD o řazení jídelního vozu na celé trase Gdynia - Praha".

Související novinky