publikováno 21. 07. 2023 11:15
V uplynulém týdnu se do Třemešné ve Slezsku vrátil druhý osobní vůz na úzkorozchodnou dráhu Třemešná ve Slezsku - Osoblaha. Michal Kraus, místopředseda představenstva ČD a náměstek generálního ředitele pro servis, říká: „Uskutečnili jsme komplexní obnovu stupně R2 na voze inv. č. 901. Obnovu provedla dceřiná společnost Českých drah DPOV ve svém závodě v Nymburce a jednalo se v podstatě o unikátní ruční kusovou práci, protože v celé republice je takových vozů už jen několik a dílny se s nimi setkávají jen výjimečně“.
Jeho slova potvrzuje i předseda představenstva a generální ředitel DPOV Jiří Jarkovský: „Vůz z úzkokolejky představoval pro naše dílny zajímavou výzvu. Museli jsme mu přizpůsobit na míru prakticky všechny postupy i samotné pracoviště, kde oprava probíhala. Vůz je mnohem menší než obvyklé vagóny, o které pečujeme. Zcela atypické jsou podvozky nebo kola. Na voze jsme kromě základního rozsahu obnovy provedli opravu zkorodovaných částí skříně a dveří, její lakování a kompletní výměnu monobloků dvojkolí. Tento vůz prošel v minulosti také dílčí modernizací, při níž byly dosazeny nové podlahy, potahy sedadel, informační systém a systém napájení elektrickou energií“.
Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek pro osobní dopravu Českých drah, doplňuje: „Máme velký zájem zachovat provoz na Osoblažce, která představuje jedinečnou úzkorozchodnou dráhu v naší republice a přispívá k rozvoji turistiky a celého regionu. Už v lednu jsme vrátili do provozu lokomotivu 705.913 a vůz 905, který zůstává v retro stavu a může být v budoucnosti využíván pro nostalgický provoz. Do opravy všech vozidel pro Osoblažku jsme investovali už více než 10 mil. Kč. Díky tomu jsou všechna tři vozidla po obnově vyššího stupně připravena na další provoz po dobu dalších minimálně deseti let při dodržení plánu periodické údržby a obnov“.
Pro naplnění plánovaného počtu vozidel a ke stabilitě zdejšího provozu ještě chybí dokončit kompletní opravu a modernizaci lokomotivy 705.914 u společnosti CZ LOKO. Lokomotiva v rámci oprav obdrží nový dieselový motor a řídicí systém, což umožní zajistit její další provoz po dobu více než jedné dekády. Podle aktuálních informací od dodavatele by měla být modernizace lokomotivy dokončena s větším zdržením na podzim letošního roku.