publikováno 08. 11. 2023 18:46
Bulharská vagónka Kolowag v současnosti dodává cisternové vozy pro ukrajinskou společnost Ukrpaletsystem (UPG) a Tatravagónka zvítězila v soutěži na dodávky cisternových vozů pro státní UZ (Ukrzaliznycja). V obou případech jde o standardní vozy k přepravě lehkých minerálních olejů o objemu 88 m³ a o rozchodu 1 435 mm, určené tedy k přepravám pro ukrajinské potřeby v úsecích mimo Ukrajinu.
Vozy z Kolowagu mají domovskou stanici v polském Štětíně a jsou téhož typu jako vůz, který byl vystaven na letošním veletrhu TRAKO. Jeho konstrukce je tedy popsána v reportáži, jež je součástí ŽM 10/23. UPG je provozovatelem sítě čerpacích stanic na Ukrajině.
Tatravagónka vyrobí pro UZ 115 vozů, a to s dodávkami ještě do konce letošního roku. Pro pokrytí výroby s takto brzkým termínem dodání bude realizace rozdělena mezi dva závody. Firma Tatravagonka Bratstvo, Subotica, která je tradičním výrobcem cisternových vozů Tatravagónky, jich pro tuto zakázku zhotoví 40, zbývajících 75 bude vyrobeno přímo v Popradě, kde právě mj. i kvůli této zakázce byla naopak výroba kotlových vozů obnovena.
Dříve v letošním roce dodala sérii standardních cisternových vozů k přepravě lehkých minerálních olejů ukrajinskému příjemci také vagónka NYMWAG CS.
Od ledna do konce července letošního roku bylo vozy Ukrzaliznycje na rozchodu 1 435 mm přepraveno takřka 15 000 tun ropných produktů (což odpovídá zhruba 10 - 15 vlakům...). Ukrzaliznycja pořizuje cisternové vozy rozchodu 1 435 mm již od loňského roku, kdy obdržela prvních 40, s určením pro přepravy z přístavu Constanța. Tyto byly zakoupeny přes prostředníka, polskou společnost Brand Rock, jak vyplývá ze zakázkového portálu Prozorro.