Škoda 2024

První linka španělských "železničních dálnic"


publikováno 12. 07. 2024 14:48


Dne 30. 6. 2024 byla ve Španělsku uvedena do provozu první z „autopistas ferroviarias“, tedy tzv. „železničních dálnic“ - projektu, jehož podstatou jsou přepravy silničních návěsů na definovaných koridorech napříč zemí. Prozatím jde o nepravidelné zkušební přepravy na cca 350 km dlouhé trase València - Madrid-Abroñigal. Tato linka byla spuštěna ve spolupráci italské spedice Trans Italia (jež předmětné návěsy naváží z Itálie RoRo trajekty rejdařství Grimaldi) se španělskou spedicí Tramesa. Dopravcem předmětných vlaků je MEDWAY - Operador Ferroviário de Mercadorias, tedy dřívější, zprivatizovaný portugalský nákladní dopravce a součást rejdařství MSC.

Souprava pojme 40 návěsů v dvaceti kapsových vozech typu T4000. Ty jsou vyráběny Tatravagónkou jakožto modifikace standardního typu T3000, s úpravou pro rozchod 1 668 mm (viz ŽM 1/23, str. 32, ŽM 6/23, str. 25). Madridská logistická společnost Tramesa jich dosud objednala napřímo 35, z toho 20 jich bylo již dodáno a 15 je předmětem dalšího kontraktu. Za účelem nasazení na „železničních dálnicích“ objednala 200 vozů typu T4000 (který získal schválení ERA koncem prosince 2023) také skupina VTG (33 vozů bylo dodáno již počátkem roku 2024, zbytek bude následovat letos), Wascosa (s výrobou letos i v roce 2025) a španělský dopravce Renfe Mercancías (viz ŽM 2/24, str. 21, s výrobou v roce 2025). Pronajímací společnost Wascosa by údajně měla některé vozy rovněž pronajmout firmě Tramesa. Společnost Ermewa pro změnu objednala vozy od španělské společnosti Talleres Alegría, která se tímto stala dalším výrobcem kapsových vozů (viz také ŽM 11/23, str. 29).

Další plánované „železniční dálnice“ by měly spojovat Zaragozu, Madrid a přístavy a terminály v Andalusii (Cádiz, Sevilla, Huelva, Algeciras) na jihozápadě země, opačným směrem pak návazně přes Zaragozu také přístav Tarragona, 100 km od Barcelony. Nicméně španělský správce infrastruktury Adif v letošním roce teprve začal soutěžit zhotovitele prací pro potřebné úpravy infrastruktury (například průjezdného profilu nebo délky staničních kolejí) na relacích Algeciras - Madrid, Madrid - Zaragoza a Zaragoza - Tarragona. V dalším výhledu je pak linka z Valèncie do Entroncamenta ve středním Portugalsku, pro niž ovšem infrastruktura rovněž ještě není připravena.

Technika určená pro projekt „železničních dálnic“ je pořizovaná s finanční podporou s využitím Plánu obnovy, transformace a odolnosti, tj. španělské obdoby našeho Národního plánu obnovy, a tedy evropského Nástroje na podporu oživení a odolnosti (RRF).

Související novinky