publikováno 28. 02. 2025 15:53
V cca 11.40 h dne 28. 2. 2024 došlo na zhlaví stanice Hustopeče nad Bečvou k vykolejení nákladního vlaku převážejícího benzen a následně ke vzplanutí několika jeho vozů. Jednalo se o vlak dopravce ODOS Cargo, který podle záznamů v informačních systémech čítal 17 vozů, v nichž přepravoval ze závodu DEZA, Valašské Meziříčí, do ostravské chemičky BorsodChem MCHZ látku s UN kódem 1114, který představuje benzen.
Z celkové hmotnosti vlaku vyplývá, že přepravoval cca 1 000 - 1 050 tun zboží, tedy okolo 60 tun na jeden vagón. Přípojnou stanicí pro závod DEZA je Lhotka nad Bečvou, z níž byl tento vlak výchozí - k mimořádné události tak došlo po zhruba pouze 5 km jeho jízdy. Z pozice předmětných vozidel je zjevné, že vlak se ke stanici blížil po 2. traťové koleji, zatímco jeho lokomotiva poté zůstala stát o několik set metrů dále ve stanici na 1. staniční koleji.
Samotná lokomotiva bez zjevného poškození zastavila u staniční budovy. Podle informací uváděných z místa se jí po vykolejení vlaku údajně podařilo odpojit a poodjet s ní od zhlaví do stanice, nebylo by však příliš pravděpodobné, aby po tak rozsáhlém vykolejení zůstalo funkční napájení trakčního vedení a rovněž se nezdá, že by první vůz zůstal na kolejích, aby od něj bylo možno lokomotivu odpojit. Je tedy možné, že se poté pohybovala už jen setrvačností. Každopádně nejsou hlášeny žádné újmy na zdraví.
Vlak byl veden Vectronem 383.223, který má v nájmu od RSL dopravce LOKORAIL ze slovenské skupiny BUDAMAR LOGISTICS (do níž patří i ODOS Cargo, přes svého většinového vlastníka, spedici NH - TRANS). Ironickou shodou okolností jde o Vectron ze série zachycující slovenské historické památky a právě 383.223 představuje zámek Krásna Hôrka, který v roce 2012 utrpěl vážný požár...
Hasičský záchranný sbor ČR uvedl, že po 14. hodině na místě zasahovalo 39 jeho jednotek (video HZS Moravskoslezského kraje), hašení napomáhal také vrtulník Policie České republiky, který uskutečnil 50 shozů. Velitel zásahu si na místo události vyžádal posily i ze Slovenské republiky, odkud dorazily dvě velkokapacitní cisterny. Použity byly čtyři drony k mapování rozsahu a vývoje požáru, chemická laboratoř a hasicí robot.