Škoda 2024

Poznámka k nehodě v Pardubicích


publikováno 10. 06. 2024 13:16


Po nehodě vlaku RJ 1021 v Pardubicích dne 5. 6. 2024 ve 22.49 h se nyní objevují nejrůznější komentáře a názory týkající se hodnocení této tragické mimořádné události. Pomineme-li bezbřehé diskuse odborníků i rádoby odborníků na sociálních sítích, poskytují různá oficiální vyjádření také subjekty dotčené touto nehodou.

Sem patří také tisková zpráva RegioJetu ze 7. 6., v níž dopravce oznamuje, že „od soboty 8. června 2024 stahuje z provozu všechny spací vozy rakouského typu. Toto rozhodnutí bylo učiněno na základě zkušeností z nedávné tragické nehody vlaku RJ 1021 na trase Praha - Košice - Čop a dřívější podobné nehody v Rakousku. Příčinou je zjištění konstrukčních nedostatků těchto vozů. Dnes jsme zjistili, že lůžkový vůz ÖBB stejného typu od stejného výrobce byl při banální nehodě v roce 2018 v Salzburgu poškozen identickým způsobem, tj. zlomením rámu vozu mezi prvním a druhým kupé. Zlomení rámu bylo příčinou toho, že se při nehodě v Pardubicích zcela zlomil vůz a je i příčinou obětí na životech.

Nehoda v Salzburgu, která si vyžádala 54 zraněných, se stala při pouhém posunu. V Pardubicích narazil nákladní vlak vyšší rychlostí, ovšem jeho hmotnost byla minimálně dvacetinásobná. Deformace je úměrná hmotnosti a rychlosti. Srážka v Pardubicích byla tedy asi 30krát silnější než při nehodě v Salzburgu, proto i devastace byla mnohem vyšší. Toto zjištění vedlo Regiojet k rozhodnutí definitivně vyřadit všech 13 vozů z provozu i přesto, že jsou identické vozy provozovány jinými společnostmi.

Radim Jančura, majitel společnosti RegioJet, dodává: ‚Tato opakovaná zkušenost nás vedla k rozhodnutí provést důkladné šetření a na základě principu předběžné opatrnosti následně vyřadit tyto vozy z provozu z důvodu podezření na závažný konstrukční nedostatek. Bezpečnost našich cestujících a zaměstnanců je pro nás nejvyšší prioritou. RegioJet se zavazuje k neustálému zlepšování bezpečnostních standardů a bude nadále investovat do modernizace svého vozového parku, aby zajistil nejvyšší úroveň služeb.‘ Vlaky, které byly doposud provozovány s těmito spacími vozy, budou postupně vybaveny alternativními vozy, aby nedošlo k narušení služeb pro zákazníky.“

Vzhledem k faktu, že i tento typ vozu na začátku prošel schvalovacím procesem a souvisejícími pevnostními zkouškami, naši redakci toto tvrzení přimělo zeptat se ÖBB na názor ohledně inkriminovaných vozů. Tiskovému oddělení jsme proto poslali následující e-mail. 

RegioJet po nehodě v Pardubicích vyřadil z provozu všech 13 jím provozovaných vozů řady Bcmz, přičemž Radim Jančura tvrdí, že se jedná o jejich konstrukční vadu, neboť již v roce 2018 došlo k takovéto deformaci https://www.krone.at/1907380. Proto nás zajímá, zda ÖBB:
1) zjistily konstrukční vadu vozů řady Bcmz nebo podobnou vadu PO nehodě v Salzburgu.
2) našly konstrukční vadu na vozech řady Bcmz nebo podobnou vadu PŘED touto nehodou. Jinými slovy, byla u vozů řady Bcmz zjištěna/pozorována konstrukční vada od počátku jejich provozu v 80. letech a v prvních dvaceti nebo třiceti letech jejich provozu?
3) budou provádět nějaké mimořádné kontroly vozů řady Bcmz (a podobných).
4) zažily v posledních deseti nebo dvaceti letech takovouto deformaci skříně u jiných vozů z SGP nebo typu Eurofima.

Tiskové oddělení ÖBB nám odpovědělo: „ÖBB své vozy pravidelně kontrolují a nejsou nám známy žádné škody na těchto nasazovaných vozech. V současné době je na spojích ÖBB v provozu 15 vozů Bcmz. Jelikož jsou všechny vozy ÖBB v tomto ohledu řádně udržovány, jezdí bez omezení. A nejsou nám známy žádné závady na konstrukci dotyčných vozů. 

Tyto lehátkové vozy byly vyrobeny v letech 1981 - 82 a postižený vůz byl prodán již v roce 2015. Od roku 2015 je tedy za údržbu odpovědná společnost RegioJet. Ta se odkazuje na to, že k podobné deformaci došlo již při nehodě v Salcburku v roce 2018. Srovnání s nehodou v Salcburku však není správné.“

K tomuto dodejme, že by asi bylo načase, aby prohlášení RegioJetu, že „se zavazuje k neustálému zlepšování bezpečnostních standardů a bude nadále investovat do modernizace svého vozového parku“, již také jednou znamenalo, že si bude pořizovat i skutečně nové vozy pro své nedotované výkony i závazkové provozy. 

O tomto RegioJet hovoří již mnoho let (za pozornost stojí zejména naše analýza tohoto problému v ŽM 5/20, str. 29 - 32), poslední takový záměr se na veřejnosti objevil v roce 2022, kdy byla zamýšlena objednávka 300 nových vozů s maximální rychlostí 200 km/h od firmy PESA (viz ŽM 11/22, str. 4). Avšak i z tohoto sešlo a opět zůstalo především u skupování nejrůznějších ojetin z mnoha zemí Evropy (pochopitelně kvůli pořizovací ceně). Výsledkem tak je, že z nějakých zhruba 350 vozů klasické stavby ve vlastnictví RegioJetu jich je pouze 26 novostaveb, a to 10 + 10 vozů koupených od firmy ASTRA Vagoane Călători plus 6 podobných, o málo starších a krátce provozovaných vozů odkoupených od zkrachovalé italské společnosti Arenaways.

Což znamená, že RegioJet má v tomto segmentu vozidel odhadem jen asi 7 % (!) nových vozů. A ať si to někdo připouští, nebo ne, stáří se na těchto ojetinách prostě podepisuje - už jenom proto, že každé vozidlo bylo navrženo na nějakou životnost a namáhání, takže projevy související s únavou materiálu nejsou až takovým překvapením. A žádné úpravy interiéru (pokud jsou vůbec provedeny) na tom moc nezmění. V tomto směru je lepší ani nedomýšlet, jak by nehoda v Pardubicích dopadla, kdyby se vlaky srazily v podstatně vyšší rychlosti...

Související novinky
Sdílejte