publikováno 09. 05. 2024 15:17
Firma Siemens Mobility postupuje v plnění obřího kontraktu pro Egypt, který má posunout železniční dopravu v zemi na úplně novou úroveň. NAT (National Authority for Tunnels), vládní orgán spadající pod egyptské ministerstvo dopravy, dne 28. 5. 2022 podepsal smlouvu s firmou Siemens Mobility a jejími konsorciálními partnery Orascom Construction a The Arab Contractors o vytvoření zcela nového železničního systému v zemi, jenž bude sloužit pro osobní i nákladní dopravu (viz ŽM 8/22, str. 19 - 20).
Síť s maximální traťovou rychlostí 230 km/h je označována jako vysokorychlostní (byť obecně se takto vnímají nově vybudované VRT s rychlostí 250 km/h a více) a má mít souhrnnou délku zhruba 2 000 km, přičemž má propojit 60 stanic a umožnit přibližně 500 milionů cest ročně. Provoz na této síti elektrifikované napětím 25 kV 50 Hz bude zajišťovat dopravce, kterého NAT ještě vybírá; je však dost dobře možné, že jím bude společnost DB International Operations (DB IO).
Staré a nové tratě se nebudou fyzicky stýkat. Pro provoz dodá firma Siemens Mobility vozidla ze svých produktových platforem a má jít až o 41 osmivozových jednotek Velaro, 94 čtyřvozových regionálních jednotek Desiro HC a 41 lokomotiv Vectron určených pro nákladní dopravu. Idea je taková, že osobní vlaky budou jezdit ve dne a nákladní v noci.
Dne 8. 5. 2024, v návaznosti na prezentaci depa v Dortmundu a plánů na jeho rozšíření, představila firma Siemens Mobility poprvé jednotku Desiro HC pro Egypt, a to na okruhu Wegberg-Wildenrath (PCW). Požadavkem egyptské strany bylo, aby interiér vlaků odpovídal evropským zvyklostem - proto je jeho provedení obdobné jako u jednotek Desiro HC pro DB.
Šlo o v pořadí třetí soupravu; první sem dorazila ke zkouškám už vloni v létě a koncem roku byla odeslána do Egypta. Na PCW se na přelomu let 2023/24 objevila i první jednotka Velaro, ta však má být veřejnosti představena až na letošním InnoTransu. Ve výrobě jsou už i první Vectrony pro Egypt. Další informace k tématu přineseme v ŽM 5/24.