publikováno 06. 08. 2024 10:02
Od začátku srpna je rozšířen provoz na české železnici pod dohledem ETCS. Stalo se tak na základě opatření Drážního úřadu vydaného dne 25. 6. 2024 s cílem urychlení prací na zavedení ETCS do provozu.
Z terminologického hlediska nejde o zkušební provoz, ale prostě o povinnost jízdy pod dohledem ETCS na vyjmenovaných úsecích, pokud je vlak veden hnacím vozidlem (resp. řídicím vozem) s OBU ETCS v plně funkční podobě pro jízdu daným úsekem (tj. ve Switch-On režimu a s nahranými aktivními šifrovacími klíči) a řízen vyškoleným strojvedoucím s dokončenou zkouškou pro vedení vozidla pod dohledem ETCS. Jak předmětné opatření uvádí, jde o tyto úseky 1., 2. a 3. koridoru:
- Česká Třebová - Adamov,
- Modřice - Břeclav a odbočné tratě Hustopeče u Brna - Šakvice a Hrušovany u Brna - Židlochovice,
- Břeclav - Přerov - Bohumín (vyjma úseků Napajedla - Tlumačov a Lipník nad Bečvou - Drahotuše, v nichž je traťová část ETCS dlouhodobě vypnuta s ohledem na výlukové práce, resp. opravu zabezpečovacího zařízení),
- Česká Třebová - Olomouc - výhybna Dluhonice - Prosenice/Přerov,
- Beroun - Ejpovice.
Opatření bylo Drážním úřadem vydáno nedlouho po tragické nehodě, k níž došlo v Pardubicích dne 5. 6. 2024, ale výslovně uvádí, že bylo přijato „v návaznosti na znění závěrečných zpráv, jež obsahují bezpečnostní doporučení“, a to „zejména“ zpráv týkajících se mimořádných událostí, k nimž došlo dne 27. 3. 2013 ve stanici Roztoky u Prahy a „zvláště“ mimořádných událostí, k nimž došlo ve dnech 4. 3. 2019 v úseku Ronov nad Doubravou - Žleby a dne 27. 6. 2022 ve stanici Bohumín.