Škoda 2024

Škoda dodá jednotky pro dálkovou dopravu v Bulharsku


publikováno 04. 09. 2024 10:22


Bulharské ministerstvo dopravy a komunikací uzavřelo další (a reálně momentálně nakonec první) z komplikovaných státem organizovaných soutěží na nové elektrické jednotky. Dne 4. 9. 2024 oznámila Škoda Group, že uzavřela s tímto minsterstvem kontrakt na dodávku 20 čtyřvozových elektrických jednotek s opcí na dalších pět, včetně zajištění full servisu na dobu 15 let. Hodnota kontraktu včetně opce dosahuje téměř 13 mld. Kč.

Jednotky jsou určeny pro dálkovou dopravu na trasách Sofia - Burgas (418 km), Sofia - Varna (514/543 km, dle směru) a Sofia - Ruse (411 km). Jak jsme uvedli např. v ŽM 7/24 (str. 7), jde totiž o záměr, pro který byly původně plánovány dálkové netrakční vratné soupravy pro rychlost 200 km/h. Po nezdaru předmětné soutěže však tato byla zrušena a plán změněn na elektrické jednotky, pro což ještě musel být udělen souhlas Evropské komise s ohledem na finanční podporu z evropských prostředků přes Národní plán obnovy a udržitelnosti, když původní projekt podpory s tímto nepočítal.

Jak vyplývá ze zadávací dokumentace, poptávány byly jednotky s kapacitou minimálně 300 míst k sezení a s rychlostí již jen 160 km/h (která však je v Bulharsku dostatečná). Jednotky mají vycházet z typu RegioPanter, takže lze usuzovat, že s ohledem na plánované využití půjde o obdobu InterPanterů. Jak vyplývá z údajů na zakázkovém portálu, společná nabídka konsorcia Škoda Transportation a Škoda Vagonka zněla na 511,4 mil. BGN (cca 6,5 mld. Kč), ta však zahrnovala pouze samotnou dodávku 20 jednotek a plánovanou údržbu. Jedinou jinou nabídku podalo sdružení BUL20EMU (Alstom Transport, Alstom Ferroviaria a RVP Invest), a to v hodnotě 659 mil. BGN.

Bulharské soutěže na nové vlaky mají komplikovaný průběh. Předchozí státní soutěž na dodávku 35 regionálních jednopodlažních elektrických jednotek stále není uzavřena. Poté, co Stadler Polska (původně vybraný jako vítěz) ze soutěže odstoupil, byla vybrána nabídka firmy PESA, ale následně se proti výsledku soutěže ještě odvolal Alstom. A Stadler také zrušil již uzavřený kontrakt na sedm dvoupodlažních jednotek KISS - tato soutěž tak zůstává v současnosti zcela zrušena bez výsledku a kontrakt na dálkové jednotky vypsaný jako poslední je tak momentálně jediným, jenž se podařilo (platně) uzavřít. 

Související novinky
Sdílejte