publikováno 13. 12. 2025 17:22
S koncem platnosti JŘ 2025 došlo k ukončení provozu systému RoLa přes švýcarské Alpy. O tomto kroku sice švýcarský parlament rozhodl tak jako tak, ale odehrál se nakonec o tři roky dříve proti původnímu plánu, jelikož ekonomiku provozu předmětné linky Freiburg - Novara příliš narušovaly (zejména v Německu) plánované i neplánované výluky a omezení infrastruktury ohlašovaná s příliš krátkým předstihem, přičemž výhled pro rok 2026 nebyl lepší. Poslední vlaky vyjely z Novary a Freiburgu ve čtvrtek 11. 12. 2025, o den dřív, než bylo původně ustanoveno; důvodem byla pro změnu celonárodní generální stávka italské odborové konfederace (CGIL).
Je to však tedy i signálem, že tento technicky a ekonomicky náročný systém s poměrně nízkými kapacitními možnostmi (při malém podílu zboží na celkové hmotnosti vlaku) není perspektivním řešením pro převod zboží ze silnice na železnici, jak si to mnohdy myslí běžná veřejnost, politici nebo i nemalá část železničního publika. Důkazem je koneckonců i to, že dožívá jen v podmínkách se značnými umělými omezeními pro souběžnou silniční dopravu - dnes už jen v provozu Rail Cargo Group přes rakouské Alpy.