publikováno 22. 03. 2023 08:47
V současnosti probíhá v ČR zkušební provoz lokomotivy typu Vectron Dual Mode. Jde o stroj 248 019, který byl vystaven na veletrhu InnoTrans 2022 (viz ŽM 10/22, str. 22) a jenž je využíván právě ke zkušebním a prezentačním účelům. Na velimské zkušební základně se nejprve uskutečnila prezentace pro zákazníky a od 21. 3. 2023 je lokomotiva zkušebně nasazena v běžném provozu, nejprve u dopravce ORLEN Unipetrol Doprava, následně by ji mělo ve svém provozu nasadit i ČD Cargo.
Tento typ zatím existuje jen ve verzi s elektrickou výzbrojí pro napěťovou soustavu 15 kV 16,7 Hz, takže zkušební provoz u nás se odehrává pouze v motorové trakci. Dvouzdrojový Vectron DM pro provoz na soustavě 25 kV 50 Hz je v přípravě (byť záleží i na zájmu zákazníků), ale pro více napěťových systémů již tato lokomotiva není technicky realizovatelná.
Současná verze má celkovou hmotnost 89 t a je vybavena motorem MTU 16V 4000 R84 o výkonu 2 400 kW a palivovou nádrží o objemu 2 600 litrů. V obou režimech trakce má lokomotiva max. rychlost 160 km/h, výkon na obvodu kol 2 000 kW a rozjezdovou tažnou sílu 300 kN. Pro provoz na síti Správy železnic byla zařazena do traťové třídy zatížení C2, z hlediska příčných sil do skupiny přechodnosti 2.
Nadto je realizována verze Vectron DM light jako řada 249 pro společnosti skupiny DB (viz ŽM 1/22, str. 2); tato má v motorové trakci výkon na obvodu kol 750 kW, je osazena motorem Cummins QST30 o výkonu 950 kW a nádrží o objemu 1 500 litrů a má hmotnost 83 t.
Shodou okolností rovněž 21. 3. 2023 byl z Českých Budějovic do Brna převezen jeden ze dvou nedávno dovezených Vectronů DPM pro ČD Cargo. Tento typ byl pro provoz na síti Správy železnic zařazen rovněž do traťové třídy zatížení C2 a do skupiny přechodnosti 2 z hlediska příčných sil.