ČD Cargo 2025
Škoda 2025

Železniční magazín 4/2025

První kompletní ComfortJet v provozu

Stejně jako vloni je i letos rozšířené vydání ŽM4 se 116 stranami zaměřeno na veletrh Rail Business Days; jedním z exponátů bude netrakční jednotka ComfortJet ČD. U tohoto typu vozidla nastal v polovině dubna důležitý moment, když byly do provozu nasazeny první kompletní ComfortJety.

Snímek:

První devítivozová jednotka, jež vyjela dne 14. 4. 2025 na první výkon s cestujícími, měla inv. číslo 010 a zde je zachycena na pražském hlavním nádraží, odkud pokračovala jako IC 517 „Ostravan“ do Bohumína.

Jednotky řady 655 RJ zahájily provoz v PID

Z jiné části „barevného spektra“ přibližujeme nové jednotky řady 655, které RegioJet pořídil pro obsluhu linek S49 a S61 PID. V článku se zabýváme i složitými rozhodnutími z hlediska kapacity infrastruktury.

Snímek:

Jednotka 655.005 (ze strany řídicího vozu 955.005), zachycená 1. 4. 2025 během obratu ve stanici Praha hl. n.

Poznatky z provozu jednotek řady 690

Dalším tématem je provoz akutrolejových jednotek řady 690 v Moravskoslezském kraji včetně rozebrání širších technických souvislostí, které vyvstaly po nasazení „koridorových“ jednotek na regionálních tratích.

Snímek:

Dne 23. 4. 2025 byla na vybraných spojích linek S33 a S34 nasazena jednotka řady 690 s cílem otestovat BEMU na dalších tratích v Moravskoslezském kraji. Zde je dotyčná jednotka 690.248 zachycena na Os 13305 Vítkov - Suchdol nad Odrou krátce před vjezdem do cílové stanice, symbolicky v sousedství koridorové tratě Bohumín - Přerov.

Témata nákladní dopravy

V ŽM 4/25 přinášíme i celou řadu článků věnujících se nákladní dopravě, podíváme se např. k výrobci NYMWAG CS, který otevřel nové pálicí centrum, nebo na nové kryté vozy řady Habbiins pro společnost RND či na SWS-PowerBox testovaný firmou METRANS a též přinášíme tradiční statistiku podílu dopravců na výkonech v nákladní dopravě v ČR, na Slovensku a v Polsku v roce 2024. Dalším z témat je změna v projednávání zajíždění vozidel z Německa do českého příhraničí.

Snímek:

Na snímku ze 14. 1. 2025 je poblíž zastávky Rudina (před Žilinou) v čele s „dvojičkou“ 131.055/056 ZSSK CARGO zachycen vyrovnávkový Nex 49705 Třinec - Čierna nad Tisou od přepravy ukrajinské železné rudy pro Třinecké železárny.

Představen interiér jednotek TGV M

Dne 11. 3. 2025 společnosti Alstom a SNCF na pařížském nádraží Gare de Lyon oficiálně představily interiér nové generace TGV. Stalo se tak téměř deset let poté, co byl v roce 2016 zahájen projekt těchto rychlovlaků páté generace pod názvem TGV M.

Snímek:

Novinkou jídelního vozu v TGV M je, že nabízí prostor pro cestující v obou podlažích. Snímek přibližuje horní patro se schodištěm uprostřed a naznačuje, proč Christophe Fanichet, ředitel SNCF Voyages, označuje tento vůz jako „dvoupodlažní katedrálu“.

Sbírka zajímavostí ze světa Šinkansenů

Ve světě vysokorychlostních železnic se dále podíváme do Japonska, kde společnost JR East představila novou generaci jednotek Šinkansen E10. U JR East zůstaneme i v rámci tématu opakovaného roztržení vlaků na trati Tóhoku Šinkansen, také objasníme, co znamená služba s názvem Hakobjun, podíváme se na konec využívání měřicích jednotek Doctor Yellow i na další obnovu parku rychlovlaků napříč Japonskem.

Snímek:

Společnost JR East představila dne 4. 3. 2025 novou generaci vysokorychlostních jednotek E10 s maximální rychlostí 320 km/h, určených pro trať Tóhoku Šinkansen.

Vývoj vysokorychlostních výhybek v DT Prostějov

Pozornosti by neměl uniknout ani podrobný článek popisující vývoj vysokorychlostních výhybek ve společnosti DT Prostějov. Ten započal po roce 2000 a jedním z kroků tohoto téměř čtvrt století trvajícího procesu bylo na jaře 2020 vložení výhybky pro rychlost 160 km/h i při jízdě do odbočky v žst. Prosenice.

Snímek:

Pohled do stanice Prosenice na vysokorychlostní výhybku č. 31 se srdcovkou typu PHS (pohyblivý hrot srdcovky) a s přestavným a závěrovým systémem DTZ.

InnoTrans 2024 (7)

I v tomto čísle přinášíme další výběr významných novinek z posledního InnoTransu. Také v roce 2024 přivezla firma Vossloh Rolling Stock (VRS) jeden exemplář typu DE 18, ale oproti ročníku 2022 dva zástupce typu Modula - kromě již známé verze EBB šlo o překvapení v podobě verze Modula BFC, což je bateriová lokomotiva s vodíkovými palivovými články (Battery + Fuel Cells). Překvapení o to větší, že ještě na InnoTransu 2022 se vedení VRS vyjádřilo, že vodíkové lokomotivy jsou příliš složité a drahé, takže se jejich vývojem firma nebude zabývat.

Snímek:

Lokomotiva, zatím bez číselného označení, byla opatřena logy společnosti duisport rail, která plánuje objednat pět strojů Modula BFC.

Další novinky „z dílny“ CZ LOKO

Chybět nebude ani pojednání o nejnovější produkci firmy CZ LOKO, která v polovině března dokončila modernizaci „čmeláka“ 774.724, druhého pro společnost Bulk Transshipment Slovakia (BTS). Ten technickým provedením odpovídá první dodané lokomotivě, 774.723, opatřen je však barevným schématem v negativním provedení.

Snímek:

Dne 22. 4. 2025 se dvojice 774.823 a 824 sešla v Čierne nad Tisou při TBS (technicko-bezpečnostná skúška).

Pohled na ŽZO

A chybět „nesmí“ ani informace o aktuálním dění na okruhu. Ještě do konce března se v Cerhenicích objevily dvě elektrické jednotky z rodiny Coradia Stream firmy Alstom. Dne 24. 3. 2025 to byla jednotka řady 77 pro společnost Norske Tog a 31. 3. dorazila na ŽZO osmivozová jednotka řady ETR 108 pro Trenitalii. A „příval“ Coradií na ŽZO neustává, neboť již 15. 4. přivezla společnost RailAdventure také patrovou jednotku Coradia Max určenou pro spolkovou zemi Bádensko-Württembersko.

Snímek:

Na snímku je první jednotka pro Norske Tog zachycena na VZO dne 4. 4. 2025.

A mnohem více!

Skutečnost
  • Kolejdoskop
  • Novinky na kolejích
    První kompletní ComfortJet v provozu
  • Aktuality
    Jednotky řady 655 RJ zahájily provoz v PID
  • Produkty
    Motory Dunkermotoren pro dveřní aplikace
  • Aktuality z provozu
    Poznatky z nasazení jednotek řady 690
  • Portfolio
    PowerSilicon - 15 let dodávek komponentů do osobních vozů
  • Dění na trhu
    4RAIL roste a investuje
  • Fokus
    Arenaways znovu na kolejích
  • Novinky na kolejích
    „Úsměvy“ pro WESTbahn
  • Portfolio
    ŽOS 4 Trains: jedna vize, jedna cesta, jedna silná společnost
  • Railmix
    Pohled na ŽZO
  • Panorama
    Další novinky „z dílny“ CZ LOKO
  • Portfolio
    CHVALIS - dodávky pro nové projekty kolejových vozidel, ale i pro modernizace
  • Reportáž
    NYMWAG CS otevřel nové pálicí centrum
  • Nákladní novinky
    Nové kryté vozy pro RND
  • Statistika
    Podíly dopravců na výkonech v nákladní dopravě v ČR, na Slovensku a v Polsku v roce 2024
  • Portfolio
    IDS CARGO zvládá nutnou modernizaci lokomotivního parku
  • Kaleidoskop
    První lokomotivy od GMP
  • Analýza
    Změna v projednávání zajíždění vozidel z Německa do českého příhraničí
  • Obzor
    Northrail vstoupil do nové éry
  • Horizonty
    Nové lokomotivy pro Indian Railways (IR)
  • Reportáž
    InnoTrans 2024 (7)
  • Trendy
    EDITA v akci na Kopidlnce
  • Spektrum
    Vývoj vysokorychlostních výhybek v DT Prostějov
  • Infrastruktura
    Modernizace tratě Stod - Domažlice
  • Horizonty
    Gjøvikbanen s výhradním provozem ETCS
  • Novinky na kolejích
    Představen interiér jednotek TGV M
  • Obzor
    Sbírka zajímavostí ze světa Šinkansenů
Model
  • Novinky na trhu
  • Aktuality
  • Profil
    Z garáže na světový trh. Příběh firmy Hacker Model Production
  • Horizonty
    Provozní setkání modelářů FREMO s využitím centrály Roco Z21, wlanMaus a ovladačů Fred
  • Skutečnost a model
    Model lůžkového vozu WLAB od firmy Piko
  • Trendy
    Nové barvy Train Paints od firmy Model Scene
  • Modelářská dílna
    Vozy a kolej pro údržbu kolejiště od firmy LUX-Modellbau
  • Aktualita
    Aktuálně od Micromodelartu