publikováno 26. 04. 2022 12:00
Například dne 13. 4. 2022 vyjel z města Si-An vlak směrovaný přes Kaspické a Černé moře a Constantu s cílem v německém Mannheimu. Jeho operátorem je skupina TE Bahnoperator, na zajištění evropského úseku se podílí společnost METRANS. Momentálně se předpokládá, že loď s jeho zátěží dorazí do Constanty 30. 4. a pro zbytek cesty lze počítat ještě dalších zhruba deset dní (jen pro průjezd Rumunskem je uvažován zhruba týden). Až podle aktuální dispozice kapacit dopravců ze skupiny METRANS bude rozhodnuto, zda vlak projede do Německa přes ČR, nebo Rakousko.
Obvyklé trasy přes Rusko a Bělorusko sice nejsou po technické stránce narušeny, ale situace samozřejmě není zcela standardní. Zákazníci dražšího zboží se bojí možného zabavení zboží při tranzitu Ruskem v důsledku vyvolané obchodní války a nevyzpytatelných dopadů, obecně je pak současná situace a těžko odhadnutelný vývoj důvodem pro to, být připraven do budoucna na různé možnosti. A v neposlední řadě může být důvodem pro nové trasy prostá snaha nespolupracovat s Ruskem.
Trasy vyhýbající se Rusku nejsou nijak nové a neznámé a byly již v minulosti prověřovány. Vedou přes Kazachstán, trajektem Aktau - Alat přes Kaspické moře a následně do Evropy buď přes Černé moře do přístavů Constanta/Varna, nebo přes Turecko. Za běžné situace nemělo smysl je příliš rozvíjet, neboť v porovnání s tranzitem přes Rusko byly výrazně pomalejší hned z několika logických důvodů - dlouhé lodní přepravy, překonávání několika hranic a vše s tím spjaté a špatná kvalita a nízká kapacita infrastruktury na Balkáně. I bez ohledu na dobu přepravy pak tyto alternativy ani zdaleka nenabízejí srovnatelnou kapacitu.
Na tomto se nic nezměnilo, takže až po uskutečnění několika takových jízd se ukáže, zda mají smysl a zda v poměru cena/kvalita/rychlost nadále znamenají výhodu oproti námořní dopravě (byť čínské přístavy jsou nadále omezovány koronavirovými opatřeními)…
Na podzim 2019 se uskutečnila zkušební přeprava z Číny do centrální Evropy přes Turecko, jejímž cílem byla shodou okolností Česká republika (Mělník). Tato zkušební přeprava jen potvrdila pochyby o smyslu takové cesty, kterou oslavovalo v zásadě jen Turecko, zatímco do ČR vlak dorazil zcela v tichosti.