Škoda 2024

Jízdy pro testování tažných sil nad 350 kN


publikováno 15. 10. 2024 14:21


Ve dnech 13. a 14. 10. 2024 proběhly na trati Kolín - Havlíčkův Brod jízdy, při nichž byly testovány tažné síly nad 350 kN. Měření realizoval VÚKV, který zpracovává pro Správu železnic stanovení podmínek pro bezpečné zvýšení tažných sil nad tuto hodnotu. Tyto jízdy se konaly za účelem vyhodnocení bezpečnosti jízdy a účinků na trať - nešlo tedy o téma pevnosti spřahovacího zařízení (jenž je v principu starostí dopravce), ale vlivu na infrastrukturu. Byly proto zvoleny podmínky představující kritické parametry - vybrána byla trať s relativně malými poloměry oblouků (resp. úseky Golčův Jeníkov - Vlkaneč a Okrouhlice - Havlíčkův Brod) a také jízdy v kolejových spojkách, s použitím prázdných dlouhých vozů (nečlánkové 80stopé kontejnerové vozy, které poskytl METRANS). Trakci zajistilo ČD Cargo: dvojice Vectronů (najatých od ČD) zajišťovala tažnou sílu, trojice lokomotiv řady 363.5 elektrodynamickým brzděním udržovala požadovanou nízkou rychlost.

Hodnota 350 kN je na síti Správy železnic předpisově daným nepřekročitelným limitem, který je uplatňován minimálně od 60. let minulého století a zakotven v předpisu D 2/1. Jak jsme popsali v ŽM 6/20 (str. 15), tuto problematiku řeší jednotlivé země individuálně. Například v okolních státech tamní správci infrastruktury již limity zrušili (Polsko, Slovensko) nebo jsou vyšší (450 kN pro vozy s běžným spřahovacím ústrojím - Německo, Rakousko), ve Švýcarsku je hodnota maximální tažné síly lokomotiv určena v závislosti na hmotnosti zátěže a sklonu tratě, čehož výsledkem je hodnota většinou zhruba v rozsahu 420 - 430 kN. Na otázku položenou při přípravě článku v ŽM 6/20, zda není zvažováno přehodnocení přístupu, odpověděla Správa železnic: „Zvýšení stávajícího limitu zvažujeme, řešení je ve stádiu příprav“

Související novinky