publikováno 02. 01. 2025 18:03
Strojvedoucí Renfe, kteří se 1. 1. 2025 ráno po nástupu na směnu snažili aktivovat jednotky AVRIL, zjistili, že je problém s oživením vlaků. V 07.00 h bylo jasné, že celá dosavadní flotila řady 106 (vlaky s pevným i měnitelným rozchodem) je z nějakého důvodu neschopná provozu.
Postiženo bylo všech 23 dosud dodaných souprav v kategoriích AVE a AVLO, jež aktuálně zajišťují 28 oběhů. Na dotčených trasách nasadila společnost Renfe jiné typy vysokorychlostních jednotek (někde ale i regionální elektrické jednotky divize Media Distancia) a v nouzových případech byla zavedena i náhradní autobusová doprava.
Renfe kontaktovaly firmu Talgo, která zjistila, že problém spočívá v komunikaci mezi řídicím systémem vlaku a dobíječi vozových baterií a vznikl se změnou data na přelomu roku. Ve spolupráci s firmou Ingeteam, dodavatelem trakční výzbroje pro jednotky AVRIL, a firmou TARVIA Mantenimiento Ferroviario, která je zodpovědná za údržbu řady 106, započaly práce na odstranění závady. Již dne 2. 1. v 04.40 h bylo oznámeno, že celý park řady 106 je opět provozuschopný a následně bylo možno nasadit všechny jednotky do služby.
Jednodenní „stávkou“ AVRILů bylo postiženo přibližně 15 000 cestujících. Raül Blanco, prezident Renfe, uvedl, že porucha softwaru stála dopravce přibližně 1 mil. EUR, a to z důvodu vracení peněz za jízdenky cestujícím a zajištění náhradních vozidel a dopravy. Tato událost je dalším z problémů dosavadního provozu vlaků řady 106, které mají zpoždění v dodávkách a vysloužily si negativní reputaci kvůli vysoké poruchovosti.