publikováno 16. 09. 2024 13:50
V důsledku rozsáhlých povodní je zastaven provoz na téměř šesti desítkách traťových úseků, včetně hlavního koridoru. Nejkritičtější situace panuje v krajích Moravskoslezském a Olomouckém. Hasiči Správy železnic od pátku řešili okolo 280 událostí souvisejících s povodněmi a budou se podílet na co nejrychlejším obnovení provozu.
Nejvážnější situace v Moravskoslezském kraji je zejména na Ostravsku a Opavsku, v Olomouckém kraji pak v podhůří Jeseníků. Nejezdí se také v dalších horských a podhorských oblastech prakticky napříč celou republikou. V některých případech jsou tratě uzavřené preventivně, neboť bezpečnost cestujících i dopravních zaměstnanců je na prvním místě.
Největší komplikace představuje zastavení provozu na koridorovém úseku od Hranic na Moravě přes Ostravu a Bohumín až na hranici s Polskem. Nejen zde ale v tuto chvíli není možné určit, kdy se vlaky znovu rozjedou. U zaplavených úseků bude třeba počkat, až opadne voda, poté je důkladně zkontrolovat a pak případně přistoupit k opravám. To vše potrvá minimálně několik dní.
Kromě odstraňování spadlých stromů drážní hasiči také čistili ucpané propustky a odčerpávali vodu ze zatopených stanic. V některých případech zasahovali preventivně, aby zabránili ještě větším škodám, když kupř. pomáhali plnit pytle s pískem. Nyní je snahou hasičů pomoci s co nejrychlejší obnovou provozu na železnici, z toho důvodu budou mimo jiné asistovat při technických prohlídkách tratí, které povodeň zasáhla.
Hasiči Správy železnic během víkendu pomáhali také kolegům z dalších sborů například při záchranných a evakuačních pracích v nejvíce zasažených oblastech, zejména v Opavě a Krnově. Do těchto částí země se během víkendu přesunula část drážních hasičů z jednotek v Brně, Českých Budějovicích a Nymburce. Už před víkendem byli hasiči personálně posíleni, do služby byl povolán maximální možný počet příslušníků. Připraveni byli také pracovníci správy a údržby tratí, kteří tak mohli do terénu vyrazit okamžitě, jakmile bylo potřeba.
V tuto chvíli je obtížné vyčíslit škody, které povodně napáchaly na železniční infrastruktuře. Stále jsou místa, kde ještě ani neopadla voda, bližší informace proto budou k dispozici až v dalších dnech. První odhady výše škod jsou ale v řádech stovek milionů korun.
Správa železnic