publikováno 08. 08. 2024 15:22
Vysokorychlostní jednotky řady 106 představují pro společnost Renfe Viajeros problém již od počátku komerčního provozu dne 21. 5. 2024 (viz ŽM 6/24, str. 36). Potíže se objevily hned v první den, kdy se několik spojů dostalo kvůli technickým problémům jednotek do cílových stanic s různě velkými zpožděními.
Problémy s řadou 106 se staly široce známými, když jeden cestující publikoval dne 19. 6. na síti X video, na němž je vidět silné kmitání vozu při jízdě vysokou rychlostí (je až s podivem, že dynamické rázy srovnatelné s turbulencemi letadla nepřiměly nikoho z cestujících nebo personálu k použití záchranné brzdy, protože vlak působil dojmem, že každou chvíli vykolejí...). Společnost Renfe následně uvedla, že dotyčnou jednotku vyřadila z provozu pro kontrolu technického stavu. Problémy s neklidným chodem a vibracemi však hlásil vlakový personál též u jiných souprav řady 106.
Vyvrcholení situace přišlo dne 5. 8., kdy došlo k neschopnosti jednotky AVRIL na spoji AVLO Valèncie - Madrid-Chamartín na příjezdu k cílové stanici. Vlak s celkem 494 cestujícími zastavil v horkém odpoledni v tunelu za stanicí Madrid-Atocha a uvízl zde na více než dvě hodiny. Venkovní teploty se pohybovaly kolem 30 °C, zatímco ve vlaku bez činné klimatizace stoupla teplota na přibližně 40 °C. Cestující tak rozbili okna určená pro nouzový výstup, aby si zajistili přísun čerstvého vzduchu.
Dopravce se všem postiženým omluvil a zároveň oznámil, že zvažuje kroky proti firmě Talgo, a to jak v souvislosti s plněním kontraktu (pozdní dodávky jsou řešeny už delší dobu), tak s událostmi vzniklými po zahájení provozu, neboť jimi byla poškozena pověst Renfe. Další informace přineseme v ŽM 8/24.