publikováno 19. 05. 2022 10:56
Správa železnic od realizace stavby očekává zejména zkrácení staničních provozních intervalů, zajištění bezpečnosti a spolehlivosti provozu a zvýšení komfortu pro cestující. Dílo obsahuje rozsáhlou rekonstrukci obou stanic a z technologického hlediska všech přilehlých traťových úseků, což je 22 km dlouhý úsek z Liberce po hranici s Polskem. Dojde k nahrazení nebo opravě nevyhovujících provozních zařízení a objektů i vybudování nového regionálního dispečerského pracoviště v Liberci, z něhož bude možné celou trať ovládat.
Součástí stavby je vybudování traťového zabezpečovacího zařízení 3. kategorie a příprava na instalaci zabezpečovače ETCS, který by dle schváleného Národního implementačního plánu ERTMS měl od roku 2033 fungovat i na této trati. Stavba bude v obou stanicích probíhat společně a bude zahrnovat kompletní rekonstrukci železničního svršku a spodku, vybudování nového vnějšího i ostrovního nástupiště, nových podchodů s výtahy i výstavbu přístupových komunikací.
Stanice budou plně bezbariérové, nádraží a jeho okolí projdou celkovou kultivací. Architektonický návrh prostor sjednocuje a zjednodušuje. „Základním motivem bylo navázání na historické nádražní budovy a na okolní prostředí a přírodu. Rekonstrukci výpravní budovy, zastřešení nástupišť i úpravy zázemí jsme navrhli s důrazem na komfort, v duchu moderních designových trendů a v návaznosti na původní historický odkaz,“ říká Dominik Pleva, hlavní architekt AFRY CZ.
Budova nádraží v Chrastavě prošla nedávno rekonstrukcí. Proto v rámci nové akce dojde k úpravě jejích vnitřních prostor, kde vznikne nová čekárna s hygienickým zázemím. Hlavní změny čeká oblast nástupiště. Jedná se o oblast Jizerských a Lužických hor, kde má tradici v architektuře dřevo. Z něj bylo i původní zastřešení.
V Hrádku nad Nisou dojde ke komplexní obnově historické budovy. Původní vzhled bude zachován, vnitřní zázemí projde modernizací, vč. vzniku prostorné čekárny a komerčních prostor. „Kontrastem k historické budově budou moderní minimalisticky pojatá zastřešení. Jednoticí linkou projektu je barevné provedení ve světle nazelenalém odstínu, jaký je k vidění i na okolních domech. O volbu barvy se osobně zasadil hejtman Libereckého kraje Martin Půta, díky jehož historickým fotografiím jsme přistoupili právě k této volbě,“ doplňuje Pleva.
Změněná konfigurace kolejišť umožní rychlejší průjezd vlaků stanicemi - v obou bude průjezd v hlavní koleji možný rychlostí 80 km/h (v Chrastavě původně 50 km/h a v Hrádku nad Nisou původně 70 km/h).