publikováno 08. 10. 2025 13:45
Dne 8. 10. 2025 dopravce Leo Express oznámil, že „spustil prodej nového jízdního řádu“ - čímž tedy asi myslel prodej jízdenek pro nový jízdní řád... V dotyčné tiskové zprávě bylo zároveň odhaleno, kde budou nasazeny soupravy typu Talgo VI, z nichž první dorazila dne 12. 8. 2025 na ŽZO a kolem nichž Leo Express doposud vytvářel informační vakuum.
Kromě informací o rozvoji provozu pro Polska, jenž je ovšem vynucený především chystaným přepnutím uzlu Žilina na napájení 25 kV 50 Hz v prvním čtvrtletí 2026, přes nějž se pak dále na Slovensko nedostanou (zatím stále) čistě stejnosměrné jednotky FLIRT řady 480 (viz ŽM 9/25, str. 2), dopravce v tiskové zprávě také informuje, že „vzhledem k úpravám infrastruktury ve stanici Žilina dojde k dočasnému přerušení spojů do Prešova, které budou obnoveny 30. dubna 2026.“
Od téhož dne dopravce spustí novou linku do Bratislavy, kterou Peter Köhler, generální ředitel Leo Expressu, charakterizuje následovně: „Cestující ve Zlínském kraji si přáli návrat ‚Leoše‘, a tak jsme pro ně zajistili skutečně nízkopodlažní vlaky Talgo S6 nabízející vysoký komfort. Naše konkurence v rámci dálkové dopravy nabízí převážně vysokopodlažní vlaky, kde vstup přes schody může rodiče s dětmi, starší cestující, cyklisty nebo cestující na vozíčku odradit. Zároveň jsme spoje naplánovali tak, abychom obsloužili Slovácko, ale nově také Hodonín, Břeclav a Bratislavu. V Bratislavě budeme zastavovat jak na hlavní stanici, odkud jezdí naše příměstské vlaky do Dunajské Stredy a Komárna, tak také na druhé straně řeky Dunaje v Petržalce. Takový spoj v tomto okamžiku nikdo neobsluhuje a věříme, že nově vzniklé přímé spojení osloví mnoho nových cestujících.
Naše vlaky nabídnou jedinečnou kombinaci nízkopodlažního řešení a bezbariérového přístupu. Díky systému naklápění a technickému řešení podvozků pak působí jízda i v obloucích trati plynule a pohodlně. Jsem přesvědčen, že tyto jedinečné vlastnosti dokážou oslovit nejen zákazníky konkurence, ale také lidi, kteří dosud cestují autem, autobusem nebo letadlem, a ukážou jim komfortnější i udržitelnější způsob cestování. Samozřejmostí pak je vysoce spolehlivé temperování a klimatizace, jakož i nezávislý zdroj energie.“
Posledním bodem je taktně naznačeno, že po celou dobu jízdy pod trolejovým vedením (čili všude) bude souprava napájena dieselgenerátorem z generátorového vozu namísto z elektrické lokomotivy prostřednictvím kabelu vlakového topení. Což je lehce pikantní u dopravce, jenž cestujícím při koupi jízdenky v elektrických jednotkách nabízí kompenzaci uhlíkové stopy... Otázku tankování a nákladů na provoz a údržbu generátorových vozů u těchto netrakčních jednotek ponechme stranou - stejně jako komfort jízdy vlaku s jednonápravovými pojezdy typu rodal zejména na ne právě kvalitních tratích ŽSR.
Jako trakci pro Talgo VI lze předpokládat lokomotivy typu Vectron nebo TRAXX. Zajímavé bude sledovat, jak rychle bude probíhat schvalování souprav Talgo pro provoz v ČR a na Slovensku. Jak rovněž popisujeme v ŽM 9/25, zeptali jsme příslušných drážních úřadů, zda společnost Leo Express (nebo Renfe či Talgo) požádala o schválení pro provoz souprav Talgo na dotyčných železnicích.
Ve stavu k 26. 9. 2025 nám Dopravný úrad odpověděl: „Spoločnosť Talgo nadviazala s Dopravným úradom prvotný kontakt začiatkom septembra 2025. Stretnutie, ktoré by ozrejmilo detaily požiadaviek spoločnosti Talgo smerom na Dopravný úrad, sa však zatiaľ neuskutočnilo.“ Drážní úřad nás informoval, že jej o zahájení schvalovacího procesu pro soupravy Talgo pro provoz v ČR nikdo nepožádal, stejná odpověď přišla z polského UTK ohledně provozu v Polsku.