publikováno 31. 03. 2022 09:32
Součástí zakázky je full servis na 15 let. Hodnota kontraktu nebyla uvedena. Lokomotivy se jmenovitým výkonem 6 400 kW a s mobilní částí ETCS (typu Trainguard) budou určeny pro vedení expresních spojů ve vnitrostátní a mezistátní dopravě na tratích, kde jsou v provozu nebo se připravují traťové úseky s rychlostí 200 km/h a více, např. Praha - Berlin - Hamburg, Praha - Wien - Graz nebo Praha - Budapest.
Michal Kraus, místopředseda představenstva ČD a náměstek generálního ředitele pro servis, říká: „S Vectrony máme velmi dobré zkušenosti. V současnosti provozujeme už 18 strojů a další používá naše dceřiná firma ČD Cargo. Věříme, že na ně navážou stejně příznivé reference i s další generací Vectronů s maximální rychlostí 230 km/h. Nasadíme je společně s 20 soupravami ComfortJet (obchodní název ČD pro nové netrakční jednotky z platformy Viaggio Comfort) a mohou jezdit i s českými railjety.“
Jedná se tedy o vůbec první kontrakt na Vectrony s maximální rychlostí 230 km/h, doposud byly k dispozici verze pro nejvýše 200 km/h. Lokomotivy budou vyrobeny v závodě v Mnichově-Allachu a postupné dodávky začnou v prosinci 2025, do kdy by již mělo být dosaženo schválení typu pro zvýšenou rychlost. Stroje budou vybaveny pro provoz v České republice, Německu, Rakousku, Polsku, na Slovensku a v Maďarsku a v případě potřeby bude možné doplnit pakety pro provoz v dalších evropských státech.
Firma Siemens Mobility již prodala 1 327 Vectronů celkem 61 zákazníkům. Do budoucna lze očekávat i zakázku od ÖBB na popisované nové provedení, neboť rostoucí park railjetů a nightjetů tohoto dopravce potřebuje další lokomotivy s maximální rychlostí 230 km/h.