publikováno 05. 10. 2024 09:52
Dne 4. 10. 2024 oznámil bavorský organizátor veřejné dopravy Bayerische Eisenbahngesellschaft (BEG) zrušení zadávacích řízení na dopravce linky RE-Ex36 Mnichov - Schwandorf - Praha a provozního souboru „Expressverkehr Ostbayern“, představujícího linku Mnichov - Schwandorf - Hof. Jako důvod BEG v tiskové zprávě uvedl, že „ani jedna z těchto soutěží nevedla k nabídce, která by byla přijatelná, a v součtu byly o více než 1 mld. EUR vyšší než očekávaná hodnota“.
Obě řízení byla původně vypsána na patnáctileté období od prosince 2027. Soutěž na dopravce linky RE-Ex36 Mnichov - Schwandorf - Praha, uspořádaná ve spolupráci s MD jakožto objednatelem provozu na české straně, byla vypsána v závěru června 2023 a v ŽM 11/23 jsme na str. 23 - 27 pak rozebrali podmínky a požadované parametry, které od počátku vyvolávaly důvodné podezření, že jejich splnění není reálné nebo pouze za velmi vysokou cenu.
Důvodem byl například požadavek vysokého měrného výkonu, jenž pro neelektrifikovaný úsek znamenal potřebu (minimálně) dvou standardních lokomotiv, rychlost 200 km/h v elektrické trakci a vyloučení jízdy v jiné než závislé elektrické trakci pod trolejí, což na trase překonávající tři různé napěťové soustavy a dlouhý neelektrifikovaný úsek vylučovalo nasazení existující techniky. Při variantě dvouzdrojových (a třísystémových) jednotek by se muselo jednat o nově vyvinutý typ (resp. variantu), jehož vývojové náklady by se pak promítly do poměrně malé série potřebného počtu souprav. Otázkou bylo také vhodné načasování soutěženého období, když trať Plzeň - Domažlice st. hr. má během let 2025 - 2031 postupně realizovanými čtyřmi stavbami projít kompletní modernizací, která bude znamenat zásadní výluková opatření.
V současnosti jsou rychlíky Praha - Mnichov provozovány ve spolupráci ČD a německého dopravce Die Länderbahn (dceřiná společnost skupiny NETINERA Deutschland, která je dnes 100% dceřinou společností Trenitalie, a tedy italské státní Ferrovie dello Stato). Na české straně v současnosti provoz probíhá na základě smlouvy s ČD, jejímž předmětem je mj. celá linka Ex6 (tj. i „Západní expresy“ ve směru do Chebu), s platností od prosince 2019 do prosince 2024, dodatkem prodlouženou do prosince 2026 (dále již platnost prodloužit nelze). Na bavorské straně lze stávající kontrakt prodloužit až do prosince 2028, čehož tedy BEG využil.
S ohledem na průtahy, resp. nejistý osud soutěže BEG již v závěru března 2024 posunul začátek plnění kontraktu na prosinec 2028. Ministerstvo dopravy ČR pak koncem září 2024 uveřejnilo předběžné oznámení o plánovaném vypsání soutěže na dopravce českého úseku, tedy linky Ex36 Praha - Plzeň - Domažlice - Furth im Wald st. hr. na období od prosince 2026 do prosince 2031, s možností odložit zahájení plnění o 1 rok.
Společnost BEG se nebojí komplikovaných zadání, což v letošním roce pro změnu předvedla soutěží na dopravce provozního souboru „Neigetechnik Allgäu“ (NTA), vypsanou v červenci 2024, jelikož pak bude od vítězného uchazeče požadovat pořízení nízkopodlažních naklápěcích elektrických jednotek s možností napájení z trakčního vedení, akumulátorů a vodíkových palivových článků. Této soutěži se věnujeme v ŽM 9/24.