publikováno 09. 09. 2024 21:03
České dráhy pokračují v opatřeních na zlepšení dostupnosti mobilního signálu ve svých vlacích. Po nedávno vypsané zakázce na vybavení vybraných jednotek technologií 5G opakovačů mobilního signálu nyní vypsaly další veřejnou zakázku na dodavatele, který zajistí laserovou úpravu oken ve více než 200 vozech pro snažší průnik signálu dovnitř vlaku při zachování tepelných a těsnicích vlastností skla.
Zakázka počítá s možností této úpravy až na 233 vozech řad, jež se využívají ve vlacích na mezinárodních linkách i na tuzemských koridorech. Konkrétně se jedná o 26 vozů řady Bmz245, 38 vozů Bmz232, 15 vozů Bmz241, 18 vozů ARmpee829, 6 vozů ARmpee832, 62 vozů Bdpee231, 38 vozů Bdmpee233, 10 vozů Apee139, 11 vozů Ampz143 a 9 vozů Ampz146. Náklady na úpravu mohou dosáhnout částky až 33 mil. Kč.
Popisovaná úprava využívá laser k narušení kovové vrstvy v oknech, kdy místo jednotného pokoveného filmu mají tato okna síťovou strukturu, která zachovává tepelné vlastnosti, přičemž jí ale lépe proniká signál z vnějšku.
Modernizace probíhá i u Wi-Fi sítí
Kromě zlepšení dostupnosti signálu ČD průběžně vylepšují službu palubních Wi-Fi sítí. Aktuálně je v realizaci velká obměna již morálně zastaralých Wi-Fi routerů první generace v celkem 195 vozidlech, z toho se jedná o 131 rychlíkových vozů, 3 řídicí vozy a 12 patrových vozů Pražské integrované dopravy a o 49 vozů v sedm jednotkách railjet. Mezi rychlíkovými vozy se jedná o řady Apee, Bdmpee, Ampz, Bhmpz, Bdmpz a Bmz241 a Bmz245, které České dráhy nasazují především na vlaky EC a IC „Berliner“, „Metropolitan“, „Jižní expres“, „Západní expres“, „Bavorský expres“ a dále na rychlíky „Berounka„“ nebo „Slovácký expres“.
Nové Wi-Fi routery instalované do vlaků vyžívají veřejné datové mobilní sítě na frekvencích od 700 po 2 600 MHz a všechny dostupné sítě, tzv. bonding. Technologie bude nově schopná využívat i sítě v 5G. Kromě České republiky je Wi-Fi připravena pro provoz také v Rakousku, na Slovensku, v Maďarsku a v Německu.