publikováno 19. 08. 2025 17:26
Součástí investice do modernizace servisního zázemí SÚ za více než 200 mil. Kč je rekonstrukce části stávající servisní haly, ale i vybudování zcela nového opravárenského zázemí v přilehlém objektu. V rámci stavebních prací dojde k dosazení nových sloupkových kanálů a rozšíření prohlížecích lávek přes celou délku haly. V přebudovaných prostorách na západní straně (na úvodním snímku vlevo) bude také zřízena nová kolej o délce 27 m, nad kterou bude umístěn nový mostový jeřáb s nosností 20 t. Zlepšení se dočká rovněž zázemí pro zaměstnance. V případě zmíněného přilehlého objektu, jenž doposud sloužil pro skladování materiálu, bude stávající konstrukce prodloužena o více než 13 m a bude kompletně opláštěna. Po dokončení budou v této hale k dispozici dvě koleje, každá o délce 48 m, a jeřáb s nosností 25 t.
Stavební činnost znamená práce v objemu zhruba 6 020 m³, úpravou projde skoro půl kilometru kolejiště a vzniknou i nové pozemní komunikace a zpevněné plochy. Zhotovitelem stavebních prací je konsorcium firem OHLA ŽS a GJW Praha za vysoutěženou cenu 218 mil. Kč bez DPH. Nové prostory by měly být dokončeny a předány dopravci v lednu 2027.
Přes 90 zaměstnanců se zde stará o více než 130 lokomotiv, vozů a jednotek. Primárně jde o RegioPantery a RegioFoxy, které jezdí na regionálních spojích v Královéhradeckém a Pardubickém kraji, a rychlíkové vozy vlaků linky R10 Praha - Hradec Králové - Trutnov, příležitostně zde během víkendových prostojů probíhají také provozní ošetření a prohlídky VZ a OBU ETCS RegioPanterů pražské integrované dopravy.
Symbolického slavnostního poklepání na lokomotivní dvojkolí se v rámci zahájení modernizace dne 20. 8. 2025 zúčastnili zástupci ČD, zhotovitelů a regionální politiky (na snímku zleva doprava): Milan Novák, manažer SÚ a kompetenčních center Oblastního centra údržby ČD Střed, Michal Tihon, ředitel Regionální správy majetku (RSM) ČD v Hradci Králové, Michal Krapinec, generální ředitel Českých drah, Michal Kraus, místopředseda představenstva ČD a náměstek generálního ředitele pro servis, Pavlína Springerová, primátorka Hradce Králové, Petr Koleta, hejtman Královéhradeckého kraje, Petr Jakubec, generální ředitel GJW Praha, a Jaromír Pelinka, ředitel divize východ OHLA ŽS.
České dráhy v posledním období razantně navýšily investice směřující do modernizace servisního zázemí a rozjely hned několik významných staveb. Ve výstavbě jsou aktuálně zcela nové opravárenské objekty v Chebu a Havlíčkově Brodě, velká rekonstrukce a prodloužení haly probíhají také v České Třebové a Olomouci, v Brně pak je budován nový podúrovňový soustruh pro údržbu dvojkolí, v Trutnově dojde k prodloužení haly a dalším úpravám.
ČD plánují do roku 2031 investovat do rozvoje svého servisního zázemí přes 12 mld. Kč. V tomto období vybudují čtyři nové haly údržby, dalších šest hal rozšíří a zmodernizují. Miliardy korun investují také do nových myček, hygienických kolejí pro čištění souprav a do moderního strojního zařízení a také do nových technologií, jako jsou např. podúrovňové kolové soustruhy, zařízení nedestrukční defektoskopie nebo digitalizace procesů údržby.