Škoda 2024

Ostrava stále neprůjezdná, ožívá mezinárodní nákladní doprava z Polska


publikováno 17. 09. 2024 10:41


České dráhy postupně v rámci možností obnovují provoz nebo alespoň zavádějí NAD. Od 16. 9. je v učité míře opět provozována mezinárodní nákladní doprava mezi Polskem i Slovenskem a oblastí východně od Ostravy.

Na trati Olomouc - Krnov budou od 17. 9. v provozu autobusy v úseku Moravský Beroun - Bruntál a zpět. Na trati Opava - Krnov pak bude od odpoledne téhož dne zavedena náhradní autobusová doprava mezi stanicemi Opava východ a Krnov. Pro cesty z Opavy do Ostravy lze v případě potřeby využít kyvadlovou NAD mezi stanicemi Ostrava střed - Ostrava-Svinov, mosty - Opava východ a zpět (s omezenou kapacitou). Od pondělí 16. 9., 11. hodiny zavedly ČD kyvadlovou NAD mezi Šumperkem a Zábřehem na Moravě, ale ještě tentýž den zde byl obnoven i provoz vlaků.

Vlaky dálkové dopravy ve směru od západu na Ostravu zůstávají buď ukončené v Hranicích na Moravě, nebo odřeknuté v celé trase. ČD organizují kyvadlovou NAD (s omezenou kapacitou) na trase Hranice na Moravě - Ostrava-Svinov, mosty (horní zastávka) - Ostrava střed. RegioJet provozuje NAD mezi Hranicemi na Moravě a Ostravou-Svinovem (od 17.9. 12.00 h zde zastavuje přímo u nádraží). Z východní strany jsou Os vlaky od Českého Těšína přes Havířov vedeny až do stanic Ostrava-Vítkovice, resp. přes Ostravu střed (přes niž je tedy prostřednictvím NAD v omezené míře „propojen“ železniční provoz na západ a na východ od Ostravy) do zastávky Ostrava-Stodolní.

Ve směru na Žilinu je v rozsahu pravidelného provozu vlaků „Valašský expres“ a nadto částečně i odklonové dopravy ČD a RJ vedena rychlíková doprava po trati Hranice na Moravě - Horní Lideč, na níž zůstal provoz nepřerušen. Mezinárodní doprava je ovlivněna i situací v okolních zemích, která je velmi vážná zejména v některých polských oblastech dále po proudu Odry a severně/severozápadně od Jeseníků a také v rakouských spolkových zemích Dolní a Horní Rakousko.

Podrobnosti o organizaci náhradní autobusové dopravy, jakož i o dalších aktuálních změnách naleznou cestující na webu ČD, v aplikaci Můj vlak, v dotčených stanicích nebo na profilu Českých drah na sociální síti X.

Od 16. 9. je v učité míře opět provozována alespoň nákladní doprava mezi Polskem a Ostravskem přes Zebrzydowice - Petrovice u Karviné, která byla přerušena i z důvodu nesjízdnosti tratě na polské straně. Po krátkodobém přerušení provozu u Čadce byl obnoven i provoz přes česko-slovenskou hranici, což se však týká zatím v zásadě pouze nákladní dopravy, protože je zde pravidelně veden pouze jeden pár Os vlaků (tento ovšem jezdí) a jinak tu mezinárodní osobní dopravu zajišťují pouze rychlíky a tyto jsou zatím v celém rozsahu zrušeny. Veřejnou hromadnou dopravu tak zde primárně představuje autobusová linka 000110/502716 Návsí žst. - Čadca (5 párů spojů v pracovních dnech).

Pro nákladní dopravu tak jsou oblasti východně od Ostravy (a tedy například Třinecké železárny nebo terminál METRANS v Havířově) přístupné z Polska a Slovenska a potenciální odklonovou trasou přes Hranice na Moravě - Žilinu i ze směrů od západu, resp. jihozápadu. Až další situace a stanovení rozsahu škod ukážou, zda resp. kdy bude možné obnovit provoz přes Chałupki. Dalším nejbližším sjízdným česko-polským přechodem je Meziměstí/Mieroszów, když na části tratě Lichkov - Wrocław byl provoz beztak přerušen pro plánovanou dlouhodobou nepřetržitou výluku na polské straně a navíc bude oblast okolo Kłodzka patřit mezi nejpostiženější.

Související novinky
Štítky
ČD
Sdílejte