publikováno 04. 01. 2024 15:28
Zkušební provoz jednotek řady 847, povolený původně do konce roku 2023, byl na základě žádosti výrobce prodloužen do 30. 6. 2024. Jak uvedl DÚ na dotaz ŽM, „zkušební provoz bude ukončen, až se odstraní všechny závady, které se v jeho průběhu vyskytly“. Jde tedy nadále o zkušební provoz povolený pro jednotky 847.001, 006, 007, 009, 010 a 012, probíhající primárně na rameni Praha-Smíchov - Beroun - Rakovník.
V posledních týdnech je v něm nasazena už jen jednotka 847.006, když bylo již počátkem listopadu dosaženo požadovaného km proběhu (viz ŽM 11/23, str. 4) a už tedy není zapotřebí frekventovanějšího nasazení. Důvody pro odstavení z provozu však bývají různé, např. probíhající změny řídicího softwaru nebo násilné poškození vozidla (jednotka 847.012 dne 4. 10. 2023 najela do padlého stromu, 847.001 pro poškození při přepravě z Polska do provozu ani nezasáhla).
Zkušební provoz může být ukončen i dříve než 30. 6. 2024, pokud budou splněny podmínky. Následovat tedy bude podání žádosti o schválení typu. Jak DÚ dále uvedl, „šestice jednotek, která jezdí ve zkušebním provozu za účelem ověření spolehlivosti jednotlivých celků vozidel, nemá definované úseky, takže se tyto mohou pohybovat kdekoli na dráze celostátní nebo regionální“. To by mohlo poskytovat prostor k nasazení řady 847 i v jiných lokalitách než dosud.
Nicméně mluvčí Pardubického kraje uvedl, že „podle aktuálních informací budou jednotky řady 847 na trati 238 nasazeny až po finálním schválení. Jednotky jsou/budou přepravovány zpět do Polska, kde bude docházet k dílčím úpravám. Předpokládaný příchod jednotek do depa Havlíčkův Brod je v únoru 2024".