publikováno 04. 05. 2021 11:49
Od začátku května do začátku listopadu 2021 je ve třech blocích v plánu také celkem 80 úplných nočních výluk (22.35 - 4.25 h). V rámci prací, jež realizuje sdružení firem EUROVIA CS, Chládek a Tintěra, Pardubice (součást holdingu enteria), Elektrizace železnic Praha a GJW Praha, dojde postupně k rekonstrukci celého úseku a stanice Brandýs nad Orlicí. Poblíž nynější zastávky Bezpráví bude zřízena odbočka, tedy kolejové spojky pro možnost přejíždění mězi traťovými kolejemi.
Stavba v hodnotě 3,396 mld. Kč bude spolufinancována z programu Blending Call, založeného na kombinaci příspěvku z Nástroje pro propojení Evropy (CEF) a úvěru od Evropské investiční banky (EIB). Zde jde ovšem o jednu z „blendingových“ staveb, pro niž bude ve skutečnosti z těchto nástrojů využit pouze úvěr EIB.
Výluky (k nimž se v roce 2022 přidá rekonstrukce úseku Brno - Blansko) si vyžádaly řadu provozních omezení v osobní i nákladní dopravě, zejména v podobě odklonové vozby po trati Brno - Havlíčkův Brod - Kolín. Jelikož hned 4. 5. začíná první série úplných nočních výluk, je od tohoto dne tzv. Veřejná postrková a přípřežní služba (VPS) rozšířena ze čtyř na šest lokomotiv, kdy dodatečné dvě mají být, dle znění příslušného provozního pokynu, k dispozici dokonce pro úsek Kutná Hora – Brno – Přerov.
Samotná zastávka Bezpráví bude zrušena, definitivně by se tak mělo stát v 1. čtvrtletí roku 2022 se zahájením výluky 1. TK. I do té doby však bude obsluhována už jen symbolicky, večerním (motorovým) vlakem Os 5079 Choceň - Česká Třebová, jelikož drtivá většina zdejší regionální dopravy je od 4. 5. 2021 nahrazena autobusy. Zastávku nebylo možné zachovat v původní poloze vzhledem k platným normám a požadavkům na interoperabilitu. Prověřována byla i možnost přesunu zastávky do oblasti „Luh“, kam ji však při dodržení dohledových vzdáleností návěstidel nelze umístit kvůli požadované délce nástupišť.