Škoda 2024

Končí provoz samostatných poštovních vlaků


publikováno 18. 04. 2023 12:10


K 1. 5. 2023 dojde k výrazné změně v železničních přepravách pro Českou poštu. Ty v posledních letech probíhaly samostatnými vlaky dopravovanými společností ČD Cargo na trase Praha-Malešice - Ostrava hl. n. a obsluhujícími v různých kombinacích také třídicí centra v Pardubicích a Olomouci. Celkem se jednalo o čtyři vlaky směrem z Prahy a tři směrem opačným o nocích Po/Út - Pá/So a o jeden pár v noci Ne/Po.

V souvislosti s loňským spuštěním provozu nového třídicího centra České pošty v logistickém parku OAMP (Ostrava Airport Multimodal Park) poblíž Letiště Leoše Janáčka v Mošnově do něj přešla většina zátěže zpracovávaná při ostravském hlavním nádraží a také je rušeno třídicí centrum v Olomouci. Konec železniční obsluhy třídicího centra v Pardubicích urychlilo jeho dočasné odříznutí od kolejí koncem října 2022 v důsledku přestavby stanice.

Následkem těchto změn výrazně poklesly objemy přepravované pro Českou poštu po železnici a od 1. 5. 2023 mělo dojít k výraznému poklesu na jediný pár vlaků vedený pětkrát týdně a čítající pouhé dva vozy řady Postw. Za této situace pak ČD Cargo iniciovalo další jednání o ceně za realizaci přeprav, což nakonec vyústilo v takové řešení, kdy bude provoz samostatných poštovních vlaků k 1. 5. 2023 zcela zrušen a tato zátěž bude řazena v pravidelných nočních relačních nákladních expresech mezi Prahou a Ostravou. Pravidleně však již jde pouze o jeden Gbkkqs vůz za noc.

K logistickému parku OAMP přímo přiléhá vloni otevřené kontejnerové překladiště Terminál Mošnov, spoluvlastněné rakouskou skupinou INNOFREIGHT a společností Medlog Czech Republic (součást rejdařství MSC). S jeho využitím pro pokračování železničních přeprav pošty (s použitím prostředků kombinované dopravy) se sice počítá, ale zatím je věc stále v jednání mezi zúčastněnými stranami a závisí na rozhodnutí vedení České pošty, zda se tak stane, resp. kdy a v jakém rozsahu.

Související novinky