publikováno 23. 08. 2024 09:06
Leo Express vypsal soutěž na dosazení trakční výzbroje k provozu na soustavě 25 kV 50 Hz do svých pěti jednotek řady 480. Vyplývá to z uveřejnění oznámení na zakázkovém portálu. Lhůta pro podání nabídky je stanovena na 23. 9. 2024.
V důsledku neúspěchu projektu čínských jednotek Sirius (který byl od začátku doprovázen nereálnými termíny a představami dopravce) a následné neschopnosti pořídit si jiné nové dvousystémové jednotky (přestože už od roku 2021 je Leo Express „powered by renfe“, viz ŽM 1/24, str. 6) se nyní dopravce pokouší o úpravu stávajících stejnosměrných souprav řady 480 i pro provoz na napětí 25 kV 50 Hz, a to s využitím programu OPD3 s maximální podporou ve výši 50 % způsobilých výdajů.
Konkrétně se jednalo o loňskou výzvu č. 22 „Interoperabilita v železniční dopravě - provoz v soustavě střídavého proudu 25 kV/50 Hz“. Hodnoticí komise posuzovala podané projekty nyní v červenci, a to s tím výsledkem, že v bodovém hodnocení se sice žádost společnosti Leo Express umístila na prvním místě, ale na tuto výzvu bylo alokováno 150 mil. Kč, což nepokrývá částku 181,4 mil. Kč, kterou ve svém projektu podpory Leo Express požadoval.
Mimochodem z výsledků hodnocení podaných projektů vyplývá, že „pod čarou“ skončila žádost RegioJetu o podporu konverze jeho lokomotiv řady 162 na 362, na něž nedávno uzavřel smlouvu se společností ČMŽO; podmínkou zúčinění smlouvy (a tedy realizace kontraktu vůbec) je však právě potvrzení o přidělení dotace do konce roku 2024. Další výzvu pro podávání projektů, jejichž podstatou je dosazení výzbroje pro provoz na soustavě 25 kV 50 Hz, je v plánu vypsat letos v září (výzva č. 29), s alokací 400 mil. Kč. a s termínem pro podej žádostí do ledna 2025 a vyhodnocením tedy až v příštím roce.
Pro (teprve) nyní realizované retrofity OBU ETCS do svých FLIRTů získal Leo Express již dříve podporu ve výši 51,3 mil. Kč z programu SFDI (s maximální podporou ve výši 85 % uznatelných nákladů a limitem pro sériové instalace 6,75 mil. Kč na kus), vysoutěžil je však ale až na podzim 2022. První jednotka, 480.005, se po prototypové instalaci vrátila do provozu začátkem dubna 2024, přepnutí do režimu Switch-On se předpokládá zhruba za měsíc. Sériové instalace se nyní rozjíždějí, dne 29. 7. 2024 dorazila do Hranic na Moravě jednotka 480.003 a zbylé tři budou teprve následovat. Dodavatelem je AŽD Praha, poddodavateli CAF Signalling (výrobce mobilní části ETCS typu AURIGA) a ČMŽO - elektronika.
Vzhledem k neustálým snahám Leo Expressu o různé dodatečné úpravy existujících pěti FLIRTů (mezi ty vynucené vnějšími okolnostmi a prováděné pozdě patří retrofit OBU ETCS a dosazení trakční výzbroje pro 25 kV 50 Hz) bude zajímavé sledovat, zda se dopravce někdy dostane k tomu, aby si objednal nové elektrické jednotky a rozšířil tak svoji přepravní kapacitu na kolejích v segmentu open access, což by byla přiměřená reakce na jím už dávno oznamovanou expanzi a na růst počtu cestujících, který dopravce v poslední době neustále oznamuje ve svých tiskových zprávách.