publikováno 18. 08. 2024 10:07
Do nabídkového řízení na provoz linek Ex7 Praha - České Budějovice (- Rakousko), R17 Praha - Tábor - České Budějovice/České Velenice, R11 Brno - České Budějovice a R31 České Budějovice - Plzeň pro období od prosince 2025 do prosince 2031 se přihlásily pouze České dráhy. Lhůta pro podání nabídek skončila 14. 8. 2024. K dalšímu postupu uvedlo MD na náš dotaz, že „nyní se nabídkou bude zabývat komise pro posouzení a hodnocení nabídek. Konečné vyhodnocení očekáváme během září“. Jiní dopravci považovali zadávací podmínky za diskriminační (více upřesníme v ŽM 8/24).
S ohledem na červnové zkušební jízdy Pendolina rychlostmi 200 km/h na úsecích Soběslav - Doubí u Tábora a Sudoměřice u Tábora - Votice se mohlo na první pohled zdát, že by MD mohlo požadovat vozidla schopná provozu touto rychlostí. Stačí však krátké zamyšlení pro zjištění, že by to nedávalo žádný smysl, a proto MD požadovalo vozidla „pouze“ pro rychlost 160 km/h.
Důvodem, který je nejvíce nasnadě, je okolnost, že rychlost 200 km/h je na těchto úsecích povolena pouze pro soupravy s naklápěním, což by s ohledem na reálné dodací lhůty takové techniky znamenalo jedinou možnost, a to hypotetické stažení Pendolin z provozu na stávajících tratích. Důvody pro odklad takového požadavku až na navazující 15leté smluvní období od prosince 2031 však jsou i jiné, zejména na straně termínů dokončení dalších infrastrukturních projektů v oblasti jižních Čech nebo v koordinaci postupu s rakouskou stranou.
Podrobně se tématu reálnosti (a smysluplnosti) zavedení pravidelného provozu rychlostí 200 km/h na stávajících tratích české sítě budeme rovněž věnovat článkem v nyní připravovaném ŽM 8/24. Vyznění je každopádně takové, že případné „nadšení“, které mohlo vzejít z červnových zkušebních jízd, bylo velmi přehnané, jelikož jde o výrazně složitější záležitost, než se z tehdy publikovaných výstupů mohlo zdát.