ČD Cargo 2025
Škoda 2025

ETCS na trati Hradec Králové - Pardubice


publikováno 27. 05. 2025 20:48


Infrastrukturní část ETCS je nejnověji v provozu také na většině délky tratě Pardubice - Hradec Králové. Dne 28. 2. 2025 proběhla formální přejímka dokončené předmětné stavby ETCS Pardubice (mimo) - Hradec Králové (mimo). Změnou TTP, účinnou od 15. 3. 2025, pak byla traťová část dána dopravcům do užívání, po čemž následovalo k 15. 5. 2025 formální zavedení ETCS ke komerčnímu využívání.

Dotyčný úsek na jižním konci navazuje na stanici Pardubice hl. n. a na severním končí za stanicí Opatovice nad Labem-Pohřebačka (tedy při vjezdu od Hradce Králové). Jde o smíšený provoz, nikoli výhradní pod dohledem ETCS, takže strojvedoucí se nadále musí přednostně řídit návěstmi na návěstidlech. Tímto krokem se, při jízdě pod dohledem ETCS, prodloužil úsek, v němž lze na této trati využít rychlosti 160 km/h.

Pro tu je 12km část úseku Pardubice-Rosice nad Labem - Stéblová - Opatovice nad Labem-Pohřebačka stavebně způsobilá již od postupného dokončování jeho modernizace se zdvoukolejněním, ale úsek Pardubice-Rosice nad Labem - Stéblová (v němž byl dvoukolejný provoz zaveden v listopadu 2022) byl realizován v době, kdy již nebylo možné rozšiřovat vlakový zabezpečovač třídy B (LVZ). Úseku Stéblová - Opatovice nad Labem-Pohřebačka, dokončeného v závěru roku 2015 (viz ŽM 12/15, str. 16 - 18), se toto ještě netýkalo.

V něm tedy rychlost 160 km/h byla možná již od té doby a není proto na trati Hradec Králové - Pardubice novinkou, jak zavádějícím způsobem uváděla běžná média. Nyní však jde o delší souvislý úsek, když dříve byla přínosem spíše samotná možnost zrychlení nad 100 km/h. Úspora jízdních dob bude i nyní v řádech nižších jednotek minut, ale na předmětné trati s frekventovanou příměstskou dopravou a mnoha přípojovými vazbami v Hradci Králové i Pardubicích nadále platí, že je užitečné i toto, jak při krácení zpoždění, tak i při konstrukci JŘ s krátkými obraty v koncových stanicích.

Nová situace bude při konstrukci GVD využita až pro JŘ 2026, na což ČD načasovaly přípravu vozidlového parku. Regionální dopravu zde až na výjimky zajišťuje pětice RegioPanterů 640.108 - 112, které jsou během letošního roku přistavovány k retrofitům ETCS, prováděným v rámci EH oprav v dílnách Škoda Pars. Jako první je po provedení těchto prací od konce března 2025 v provozu jednotka 640.109, následně byla přistavena 640.108.

V dlouhodobém postupném zkvalitňování infrastruktury mezi Hradcem Králové a Pardubicemi tak zbývá pouze úsek Hradec Králové hl. n. - Opatovice nad Labem-Pohřebačka, jenž bude předmětem stavby „Hradec Králové - Pardubice - Chrudim, 2. stavba, zdvoukolejnění Opatovice nad Labem - Hradec Králové (mimo)“. Jeho realizace je zdržena v důsledku řešení lokality s jírovcovou alejí nedaleko výjezdu z královéhradeckého hlavního nádraží, kde byl primárním motivem občanské iniciativy protest proti plánu vykácení této dvouřadé aleje, avšak také řešení křížení komunikací s tratí v předmětné městské části. Tuto situaci jsme podrobně popsali v ŽM 7/24 na str. 23, včetně návrhu konceptu spolku Kaštanka s ochranným ocelovým rámem nad tratí, který by měl umožnit zachování aleje, resp. jejích obou řad.

Na nynější dotazy ŽM na následný vývoj uvedl Ing. Lukáš Řádek, MBA, náměstek primátorky města Hradce Králové pro oblast investic a strategického rozvoje, že statutární město Hradec Králové trvá na začlenění ochranného ocelového rámu v úseku Opatovická - Kaštanka, tzv. Varianta 1 - stávající stav s ochrannou konstrukcí. Tento požadavek je výsledkem dohody s místní občanskou iniciativou Kaštanka, formalizované v Memorandu o spolupráci z května 2024“. Správa železnic ve druhé polovině letošního roku předpokládá vypsání výběrového řízení na zpracování Záměru projektu, jehož součástí bude technicko-ekonomické prověření návrhu. Poté bude předložen Centrální plánovací komisi MD ČR. O něco blíže popíšeme tyto okolnosti v ŽM 5/25.

Související novinky