publikováno 25. 11. 2022 18:15
Dne 22. 11. 2022 oznámila firma Alstom, že vyvíjí způsob pohonu lokomotiv s využitím vodíkových palivových článků, jímž bude možné zajistit pro společnost Nestlé Waters France vozbu jejích vlaků na neelektrifikovaných úsecích. Toto dvouzdrojové řešení má být tvořeno elektrickou lokomotivou a vagónem s výkonným systémem palivových článků a zásobou vodíku. Vagón, jenž je na ilustrativním obrázku pojmenován jako Tender H2, bude s lokomotivou propojen kabelem a bude ji zásobovat elektrickou energií na úsecích bez trakčního vedení, takže de facto jde o "generátorový" vůz, jak jej Alstom ve své tiskové zprávě i označuje).
Od roku 2025 má takový nákladní vlak zajišťovat přepravy balené minerální vody mezi zdrojem u města Vittel v pohoří Vosges (Vogézy, na severovýchodě Francie) a jejími distribučními centry ve Francii, konkrétně na trasách Vittel - Arles (600 km) a Vittel - Montreuil-Bellay (760 km). Přitom má být používán „zelený“ vodík dodávaný francouzskou energetickou společností ENGIE.
Kromě obecných nevýhod plynoucích z aplikace vodíku v dopravě, které jsme podrobně popsali v ŽM 6/22, str. 30 - 35 a ŽM 7/22, str. 12, skrývá navrhované řešení i provozní problémy spočívající v manipulaci s vodíkovým „tendrem“ na konci trasy, kde jej bude nutno lokomotivou objet pro změnu směru jízdy. Proto jsme se firmy Alstom zeptali, jak si představuje organizaci takového provozu, když se nyní naopak (prostřednictvím DAC) hledají cesty, jak uspořit pracovní síly při posunu, což v tomto případě bude ještě složitější, když Tender H2 bude s elektrickou lokomotivou spojen i vysokonapěťovým kabelem.
A dále jsme se Alstomu zeptali, zda lokomotiva bude s vodíkovým „tendrem“ spojena trvale, jinými slovy, zda jej bude jako mrtvou hmotnost dopravovat ve vlaku i na elektrifikovaných úsecích. Nebo zda bude Tender H2 odpojován, resp. připojován v místě styku elektrifikovaných a neelektrifikovaných úseků, což bude znamenat další posunovací činnost. Na odpovědi čekáme.
Už jen na okraj dodejme, že je určitě správné, že Nestlé Waters France usiluje o snížení emisí CO2 v železniční dopravě eliminací motorových lokomotiv, avšak za pozornost také stojí kritika, které je tato švýcarská společnost už roky vystavována za svůj (bezohledný) postoj ke zdroji léčivé vody Vittel, kde z oblasti odčerpává více vody, než se přirozenou cestou stačí obnovovat, takže hladina spodní vody zde každoročně klesá o 30 cm a místní občané mají obavy, že jednou budou na suchu...
Společnost Nestlé vlastní zdejší prameny od konce 60. let minulého století a stáčí z nich na 2 miliony lahví denně neboli 750 000 m3 minerální vody ročně (stav v roce 2019). Pro obyvatele je proto do budoucna navrhována stavba potrubí, které by do zhruba pětitisícového města Vittel přivádělo pitnou vodu z jiných zdrojů...