publikováno 30. 05. 2025 11:11
Naprosto nečekaně a navzdory všem dosud uplatňovaným strategiím obnovy parku lokomotiv vyhlásily České dráhy dne 28. 5. 2025 předběžné tržní konzultace pro modernizaci desíti lokomotiv řady 151, s opcí na další dvě. Předmětem tržní konzultace „je zjištění aktuálních možností trhu nabídnout modernizaci lokomotiv ř. 151 na dvousystémové (doplněním střídavého systému 25 kV 50 Hz) s vybavením ETCS a UIC vedením dle IRS 50558 se standardními funkcemi mimo WTB a s rozšířením ovládání ep-brzdy a přemostění záchranné brzdy systémem DB“.
Dokumentace dále uvádí, že ČD s modernizovanými lokomotivami počítají k provozu na tratích vybavených ETCS Level 2, národním systémem LS anebo bez přenosu návěstí na lokomotivu. Oblast působnosti je Česká republika, opčně Slovensko dle samostatného nacenění a uvedení případného vlivu na délku realizace modernizace. Očekávaný kilometrický proběh je 230 000 km/rok. Minimální předpokládaná doba životnosti modernizovaných strojů je 15 let.
Tato předběžná tržní konzultace je vedena pouze v písemné formě a bude zaslána e-mailem společnostem DPOV, Českomoravská železniční opravna, ČMŽO - elektronika, Škoda Pars, Škoda Transportation, Siemens Mobility, ČD - Telematika, AŽD Praha a CZ LOKO. Témata v rámci předběžné tržní konzultace lze řešit do 25. 6. 2025. Zadavatel požaduje realizaci co nejdříve a předpokládá zahájení dodávek modernizovaných lokomotiv již v roce 2026.
Českým drahám jsme tedy položili následující otázky:
- Co vedlo k tomuto otočení názoru na řadu 151? Nehraje zde roli spíše snaha zajistit zakázkovou náplň pro DPOV, tedy dceřinou společnost ČD? Čemuž by napovídal i velmi krátký termín realizace?
- Na jakých vlacích a kterých tratích konkrétně se s „novými“ lokomotivami počítá?
- Jaký finanční objem jsou ČD ochotny do tohoto projektu vložit?
Dopravce nám poskytl následující odpověď: „České dráhy prověřují různé možnosti obnovy a modernizace svého vozidlového parku. S tím souvisí probíhající předběžné tržní konzultace na modernizaci řady 151, jejichž cílem je zjistit reálné možnosti a náklady na případnou modernizaci vybraných lokomotiv této řady tak, abychom je případně mohli v budoucnosti využít v soutěžích na zajištění dopravní obslužnosti. Aktuálně se však nejedná o změnu názoru na řadu 151. Ke změně názoru může dojít až v závislosti na ekonomické výhodnosti předložených nabídek.“